„Fića“ – uspomena na zemlju koje više nema

Svima poznati automobil ovog 18. oktobra odlazi u dobro zasluženu starosnu penziju

Ostavite komentar


  1. Mnogo je bolji Vuciv leteci auto,ali malo zaboli vrat dok ga ugledas na horizontima buducnosti.

  2. Nazalost, fotografije koje ste doneli uz tekst prikazuju Fiat 500, a ne nasu Zastavu 750, a to su razliciti automobili.

  3. Nametnuti komunistički ideal za četvoročlanu porodicu je bio dvosoban stan od 50 kvadrata i fića. Ponižavanje naroda nije počelo pre 8 godina, nego 1946 god. Srbi će se toga poslednji osloboditi.

    1. Bilo bi lepo (i korisno, za Vas) da ste pre pisanja ovog komentara pročitali nešto iz istorije. Standard prosečnog stanovnika (da ne pričamo o standardu u 19. veku) u predratnoj Srbiji je bio kudikamo niži nego u SFRJ, odnosno SR Srbiji tako da dvosoban stan i Fića nisu bili loša varijanta za jednog radnika (službenika), pogotovu uzimajući u obzir cene komunalija, hrane …Da ne zaboravimo da je to bilo vreme kada su ‘široke narodne mase’ ‘otkrile’ more i pojam godišnjeg odmora i letovanja (zimovanja). Tih poratnih godina Jugoslavija je razvojno išla u korak sa svetskim silama (produktivnost je bila kao u Japanu, npr.). Naravno da bez strukturnih promena u društvu nije moglo da se nastavi sa razvojem (počelo je nazadovanje zbog nepoštenja pojedinaca, istih onakvih kakvi su pre svetskog rata bili Pašićevi radikali) i taj trend nas prati i danas, nekoliko decenija posle sloma ‘komunističke’ vlasti (partija je pala ali lopine su preživele i dans upravo oni najviše pljuju po prošlosti).

      1. Kako smo najurili „crvene“, meni se pred očima „zacrnelo“. Ko danas može da kupi dvosoban stan i auto ? Ne računam narodni „BG na vodi“ i Srbe na hlebu i vodi ili leteći automobil, koji samo što nije. E da mi je one konkretne komunističke sirotinje, rado bih je menjao za imaginarno Đinđićevo bogatstvo i demokratiju.

  4. Sećam se kad je moj otac hteo da kupi fiću, a moj brat od tetke mu uveze iz nemačke 1966. godine glanc novog Opel Kadeta 1100 kubika za isti novac.
    „fića“ i „seat“ su postali „nacionalna vozila“ u zemljama dva diktatora fašiste Franka i naciste Broza, jer dok se Franko zalagao za unitarnu Španiju, Broz je sve učinio da rasturi Jugoslaviju sa saradnicima po planu iz Drezdena 1928
    Početak „proizvodnje fiće“ je pravi simbol lažne industijalizacije gde su Brozovi kriminalci kupovali zastarelu tehnologiju da bi uzemali veću proviziju

    1. Ne znam zašto pojedinci (ili grupe, svejedno) po svaku cenu žele da ispljuju nešto što očigledno ne poznaju dovoljno (ili su jednostavno zlonamerni, osujećeni, jadni …). Prvo Opel Kadet se nikada nije proizvodio u verziji 1100 kubika (najslabija verzija je bila 1200). drugo bio je skuplji, pogotovu kada mu se u vrednost doda carina. Najzad, proizvodnja Fiće je u tom trenutku bila po sasvim savremenoj tehnologiji (kasnije je zastarela jer je celo društvo usporilo sa razvojem) i to zahvaljujući saradnji sa Fijatom i ‘zapadom’, generalno (Jugoslavija je bila bliže zapadnim saveznicima od bilo koje zemlje ‘istoka’). Umesto teorija zavera pročitajte i nešto iz realne istorije …

  5. A sta znaci ovo na pocetku teksta da 18.10.2020. odlazi u penziju? Nedovrsena misao autora?

  6. Pa Italija i dalje postoji. SFRJ nikad nije imala svoj automobil tj. u svom vlasnistvu.

  7. Nije mi jasno , kako je cena 1974. godine iznosila 3 146 000 dinara ? Moja plata je bila solidna 1974. godine i iznosila je oko 2 500 tadašnjih dinara . Znači , bilo mi je potrebno 1 258 plata da bih kupio „Fiću“ . To nije moguće , jer sam 1976. godine kupio „Škodu“ , polovnu doduše , koja me koštala 35 000 tadašnjih dinara . Bilo je tada inflacije , ali opet nešto „ne štima“ .

    1. Sve štima ali su se Vama ‘pomešali živci’. Malo ste pobrkali godine i zamutili sećanja. Tačan je navod iz teksta, evo na primer: ja sam te godine kao pripravnik imao platu 400 000 din a ’76. sam kupio polovnog Fiću (velikim slovom, nego šta) za 800 000 din (bilo je i jeftinijih ali ovaj je bio malo ‘našminkan’), starog 5 godina.

      1. Ako Vas zanima , imam još uvek , iako zvuči neverovatno , listiće , (obračune) gde piše da je moja plata 2 500 din 1974.god. . Znači Vaša može biti samo 4 000 a ne 400 000 . Vama su se „pomešali živci“ , jer ste skroz pobrkali tadašnje nove i stare dinare .Da Vas podsetim , denominacija je bila 1965. godine , kada su izbrisane dve nule , pa je umesto tadašnjih 100. din . uveden 1 (jedan) dinar .

      2. Pogledah iz radoznalosti ,prosek plate u 1974. godini u Srbiji . Prosek je bio 2377 dinara . A za 1976. godinu 3408 dinara . Znaci Svilen Gajtan je imao 1974 . godine 168 prosecnih plata a 1976. 117 prosecnih plata . Za Ficu je trebalo izdvojiti 1323 i po’ plate . Ako je to moguce , onda …?

  8. Nije problem što nema SFRJ, problem je što nema više ni Srbije, ostao je samo Srbistan.

  9. Ovi sto pljuju po tom zloglasnom komunizmu zaboravljaju kako se pre rata zivelo u toj „demokratiji“ poznatoj po 6. januarskoj diktaturi i belom teroru. Za jedan malo bolji auto (pakard) trebalo vam je vise para nego za kucu na Senjaku koja je kostala 120 000 dinara, a auto je bio 150 000 dinara. Benzin je bio 5 dinara, u unutasnjosti I do 10. O tome da je 85% stanovnistva zivelo na selu i to veoma tesko ne vredi ni govriti. BDP u Srbiji posle II sv.rata bio je 200 USD a 1976 godine 5.600 USD (pretvorite to u danasnje novce pa cete videti kliko malo). U zemlji u kojoj su taljige i ceze bile osnovno prevozno sredstvo i cesto misaona imenica za mnoge, fica je bio pocetak motorizacije. Oni koji su se preko noci i na lak nacin obogatili cesto pljuju po komunizmu zaboravljajuci da su u njemu bili na dnu lestvice. dok su svi ili vecina ziveli dobro.

  10. Steta sto Srbija danas ne proizvodi neki svoj sopstveni automobil za svoje gradjane.
    Mi smo vozili Ficu od 1959 do 1987 godine. A od 1987 do danas, danas je 2020 godina se vozi Jugo. Jos da ima malo boljih majstora bio bi to bombon od autombila.
    Najlsadja mi je slika Fice na kojoj pise MILICIJA , ona bas podseca na taj period, bila je i izlozba preko puta Beogradjanke gde su stavili Ficu bas takvog u izlog, svi iz trolejbusa bi se osmehnuli kada bi ga ugledali inace je i izlozba bila odlicna.

Ostavite komentar


Auto

Naslovna strana

Naslovna strana za 2. novembar 2024.
Galerija

Pretplati se i postani deo Kluba čitalaca Danasa

Klub čitalaca Danasa je zajednica pretplatnika na dnevni list Danas kojima je, pored ekskluzivnog pristupa novinama u PDF formatu veče pre nego što se štampano izdanje nađe na trafikama, dostupna i celokupna arhiva lista onlajn. Članska kartica obezbeđuje i preko 50 popusta naših partnera, kao i pozivnice za naše događaje i akcije.

Marko Šelić Marčelo, pisac i muzičar

Čitam Danas zato što nisam od juče, a i vrlo sam zainteresovan za sutra.