U XVI. veku, kralj Fransoa I preseljava prestonicu u maleni grad udaljen od Pariza 60 kilometara.
Bilo je nedeljno jutro kada sam, ispod tipično francuskog olovnog neba, videla jednu od najvećih francuskih znamenitosti. Dvorac Fontenblo. Prvi put se pominje još u 12. veku. Tu je, vele, Filip Lepi smišljao kako da opljačka templare. Ulazite u dvorac kroz dvorište „belog konja“. Ime potiče od gipsanog konja koji je trebalo da bude monumentalna skulptura, sagrađena po želji Katarine Mediči, po uzoru na onu Marka Aurelija u Rimu. Fontenblo su rečima dotakli i slavili i Ronsar i Flober. I Ruso je tu izveo svoju predstavu. U njemu su živeli mnogi francuski kraljevi od Fransoa I koji ga je dao iznova graditi sredinom 16. veka u duhu renesanse, pa do Napoleona III. Fascinacija počinje već na ulazu. Kojim stepeništem krenuti jer je važan i odabir ulaska u svet krinolina i raskoši, manira i frivolnosti, plišanih štiklica, pudera, mladeža i perika, intriga i lepote što se rasprostiru i nadmeću u 1.500 odaja. To je prvi primer italijanske manirističke dekorativne umetnosti i veštine uređenja parkova prilagođenih francuskom ukusu, pa je ceo stil i nazvan „fontenlboovski“. I kao što je kralj želeo, Fontenblo jeste galerija slika i skulptura renesanse, izvanredna biblioteka je riznica sačuvanog znanja. U njemu je se krije tajna francuske veštine izrade nameštaja. Građen dva veka, veličanstveni dvorac svedoči o Anriju IV u čije vreme je u dvorcu bilo i hiljadu ljudi. Kralj Sunce je voleo Fontenblo toliko da je sagradio u njemu teatar. Za vreme Francuske revolucije divna palata je opustošena i služila je kao zatvor. Cinici su rekli: „Šteta što je nedostatak kulture sestra slobode, jednakosti i bratstva“. Ipak pamti se ono što je rekao Napoleon Bonaparta: „To je pravi dom kraljeva, kuća vekova.“ Vratio je sjaj dvorcu koji ponovo postaje centar političkog i kulturnog života. Ali ovde će Napoleon potpisati i abdikaciju.
A vek i po pre njega, u dvorcu je živela Kristina, kraljica Švedske, pošto je napustila presto i svoju zemlju. Ta izvanredna ličnost, jedna od najobrazovanijih osoba svoga vremena, kojoj je Dekart bio učitelj dok je bio gost na njenom dvoru, volela je umetnost i nauku, finansirala je mnoge pozorišne predstave u Stokholmu koji više nije bio „na kraju sveta“. Odlučna u nameri da se ne udaje, već da odredi svog naslednika, odmah potom je izgubila i interesovanje za presto, abdicirala i zadovoljstva duha i čula nalazila je i u Fontenblou. O savršenim odajama, pričama, tajnama, kuloarima, ljubavnicima, može se pročitati u sonetima. Ili barem naslutiti. Mene fascinira ta crvena boja, moć zaogrnuta purpurnom otmenošću u prestonoj dvorani. Budoar Marije Antoanete što je prepoznavala slatkiše u svemu. I skulpture žena uskih lica, dugog vrata, to alabastersko belilo, ti elegantni udovi i te malene, uzdignute senzualne grudi. Pogled kroz jedan od prozora. Jezero. Puno labudova. Belih i vitkih vratova. Kao statue žena. A Fontenblo je i dobio ime po izvoru divne vode.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.