Hangžou (Kina): Onlajn imperija Džeka Ma 1

Hangdžou, dugo poznat po svojim lepim krajolicima, poslednjih decenija se preoblikuje u grad novotarija.

Sve veća usredsređenost gradskih vlasti na razvoj kreativnih i visokih tehnologija, kombinovana sa geografskim položajem Hangdžoua, vekovima otvorenim prema svetu i preduzetničkim duhom njegovih dobro obrazovanih građana, omogućavaju privredni rast koji je poslednjih godina viši od nacionalnog proseka.

U pitanju su dve glavne komponente kulturna i kreativna industrija (pored ostalih, industrije stripova i igrica) i privreda informatičkih tehnologija – među njima mobilni internet, elektronska trgovina i digitalni sadržaji su pokretači pronalazaštva u Hangdžou. U tom gradu je samo industrija stripova i igrica prošle godine vredela preko milijardu dolara. Privreda informatičkih tehnologija je činila 23 odsto ukupnog domaćeg proizvoda (BDP), koji je vredeo blizu 170 milijardi dolara, veći nego čitavih zemalja poput srednje razvijene Mađarske ili naftom bogate Angole.

Hangdžou je sedište polovine svih kompanija koje se u NR Kini bave elektronskom trgovinom, jednim od poslova budućnosti. Među njima je i ponos grada, Alibaba, najveća u NR Kini, a prema nekim merilima i u svetu kompanija za trgovinu posredstvom interneta. NJene tri glavne internet stranice – Taobao, Tmall i Alibaba.com – imaju stotine miliona korisnika i domaćini su milionima trgovaca i poslova.

Alibaba je nastao 1999. u skromnom stanu prevodioca za engleskih jezik DŽeka Ma, osnivača kompanije koji se povremeno bavio i trgovinom plastičnim podovima da uveća kućni budžet. Poučen iskustvima puta u SAD, gde je pod vođstvom Amazona elektronska trgovina već cvetala, Ma je osnovao onlajn platformu za susret trgovaca, a onda brzo prešao na trgovinu sa mušterijama Sada obuhvata sektore kao što su putovanja, transport, finansije i plaćanja.

Kada su akcije Alibebe prvi put istaknute na NJujorškoj berzi 19. septembra 2014, tržišna vrednost kompanije je vredela 231 milijardu dolara. U aprilu ove godine, sa ukupnom tržišnom vrednošću od tri biliona juana, što je oko 476 milijardi dolara, Alibaba je postao najveći u svetu internet trgovac, saopštila je američka Komisija za akcije i berze (SEC).

Sedište Alibabe je u jednom od prirodno najraskošnijih delova Handžoua, ne daleko od Zapadnoj jezera, delu grada koji se zove Ksiksi, smeštene su moderne i prostrane zgrade Alibabe. One koje nisu otvorene za obične smrtnike, ali na kratko jesu jednog junskog dana 2015. za grupu novinara iz zemalja Centralne i Istočne Evrope.

Sa novinarima je razgovarala DŽudi Tong, koju zovu „najinspirativnijim partnerom“ i jedna je od najbogatijih žena u Alibabi. Počela je karijeru na recepciji Alibabe 2000-te. Gospođa Tong je danas viši potpredsednik Alibabe i direktor logističkog dela kompanije, od presudne važnosti u digitalnoj trgovini. DŽek Ma je, prirodno, jedan od najbogatijih Kineza, sa bogatstvom koje se procenjuje na možda 23 milijarde dolara.

Ma međutim ne prihvata izreku čuvenog američkog nobelovca u oblasti ekonomije Miltona Fridmana da je “biznis, jeste biznis, je biznis”, odnosno da kompanije postoje jedino da bi ostvarivale profit, a da je dobročinstvo isključivo privatna stvar. On jeste stvorio filantropski fond, ali koristi i Alibabu kao sredstvo za promene u društvu. Između ostalog, pomaže ljudima da preko te platforme zakazuju posete lekarima, prodaju jeftine sprave za ispitivanje čistoće vode i ohrabruje mušterije da šalju podatke radi velikih analiza.

Zbog takvih i drugih ambicioznih poduhvata, mnogi žele da Ma ostvari plan da Alibaba cveta “najmanje 102 godine. “ Ustanovljen poslednje godine 20. veka, možda će ostaviti traga i u 22. stoleću. Za to vreme će kreativna i kulturna industrija i privreda informatičkih tehnologija predvoditi budući Hangdžoua.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari