Inženjersko čudo: Put koji "lebdi" nad morem i 44 ostrva 1Foto: Shutterstock/Mia2you

 

Povezivanje kopna s Ki Vestom bio je ogroman izazov, jer je Ki Vest do 1900. godine bio najveći grad na Floridi.

Prekomorski autoput, dug 181 kilometar, danas povezuje Majami s Ki Vestom i predstavlja inženjersko čudo koje prolazi kroz 44 ostrva u arhipelagu Florida Kiz, u Atlantskom okeanu. Vožnja tim putem pruža jedinstven osećaj, kao da lebdite iznad vode.

Pre početka 20. veka, čamac je bio jedini način prevoza od Majamija do Ki Vesta, a vožnja je ponekad trajala i ceo dan, zavisno od vremena i uslova na moru.

Međutim, zahvaljujući prekomorskom autoputu, poznatom i kao US1, put je drastično skraćen. Sam projekat počeo je kao železnička pruga, koju je finansirao industrijalac Henri Morison Flagler.

Henri Flagler, američki industrijalac, zaljubio se u Floridu i odlučio da značajan deo svog bogatstva uloži u izgradnju luksuznih odmarališta. Imao je samo jedan problem – loša saobraćajna povezanost. Da bi pospešio turizam, Flagler je odlučio da poveže niz železničkih pruga duž atlantske obale Floride.

Izgradnja pruge do Ki Vesta bila je ogroman izazov, ali Flagler je bio inspirisan pričama o izgradnji Panamskog kanala i ekonomskim prilikama. Mnogi su smatrali da je ovaj poduhvat nemoguća misija, ali Flagler je odlučio da gradi prugu preko mora, sve do Ki Vesta.

U izgradnju pruge uloženo je čak 50 miliona dolara, od čega je gotovo dve trećine uložio sam Flagler. Građena je sedam godina, a radnici su se suočavali sa teškim uslovima – tri puta ih je pogodio uragan koji je odneo mnoge živote, a morali su da se bore i sa lokalnom faunom, uključujući aligatore, zmije i škorpije.

Kada je železnica završena 1912. godine, mnogi su je nazvali osmim svetskim čudom. Na prvoj vožnji do Ki Vesta, Flagler je navodno rekao da je njegov san ispunjen i da bi mogao da umre srećan.

Novi izazovi i prekomorski autoput

Železnica je bila u funkciji do 1935. godine, kada je razorni uragan uništio delove pruge. Umesto obnove železnice, američka vlada je odlučila da izgradi jedan od najdužih nadvodnih puteva na svetu, koristeći Flaglerove železničke mostove, koji su mogli da izdrže udare vetra od 200 km/h.

Mostovi su prošireni i adaptirani za saobraćaj, a prekomorski autoput je otvoren za automobile u martu 1938. godine. Danas je autoput i dalje u funkciji.

Saveti za vožnju

Putovanje autoputem od Majamija do Ki Vesta traje nešto manje od četiri sata, ako se pridržavate ograničenja brzine. Međutim, ljubitelji ovog kraja savetuju da ne žurite. Usput ćete naići na prelepe pejzaže i nadrealne prizore. Iskoristite priliku da zastanete i istražite lepotu arhipelaga Florida Kiz, piše punkufer.hr.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari