Istanbul (2): Zapadni pogled na "oca nacije" 1foto EPA-EFE/SEDAT SUNA

Ataturkovo razdvajanje države i vere – islam se još samo smeo upražnjavati po ličnom izboru, bez pravnog ili političkog uticaja – zasnivano je na već postojećim shvatanjima.

Posebno u 19. veku mnogi islamski mislioci bili su inspirisani modernizacijom Zapada.

Na osnovu Korana došli su do zaključaka koji su se u većini slučajeva podudarali s modernim zapadnjačkim shvatanjima.

Imali su svakojake ideje o intelektualnoj slobodi, ulozi pojedinca u zajednici, razdvajanju države i vere.

Uz to, bio je tu i despot Ataturk koji više od 60 godina posle svoje smrti i dalje u isto tolikoj meri gospodari turskim društvom.

Sekularni karakter zemlje, koji vernici i fundamentalisti duboko mrze, strogo se održava vojnom silom.

Bez ikakvog ustručavanja i srama, vojska je 1961. godine obesila demokratskog premijera Adnana Menderesa zbog „korupcije“ i „zavere s islamskim strankama“.

Prilikom vojnog udara 1980. godine pohapšeno je na hiljade protivnika bez ikakvog suđenja. Još 1998. godine „u ime Ataturka“ generali su nemilosrdno smaknuli prvu u Istanbulu demokratski izabranu islamsku vladu.

Turci za to čak imaju i svoj poseban žargon: „dubinska država“ naspram „zvanične ali površinske države“, kao i „mlaki puč“, „paša-puč“ ili „medijski puč“…

Otomanska imperija je na neki način podsećala na evropska kolonijalna carstva, ali nedostajao je jedan aspekt: kolonijalna bahatost u ophođenju s drugim narodima.

Otomance nije zanimalo da li je neko musliman ili hrišćanin. Jevreje i hrišćane su u načelu ostavljali na miru. Ponekad su mnogi talentovani jevrejski i hrišćanski mladići bivali poturčeni, a potom bi često dobijali važna vojna i činovnička nameštenja.

Ali što se ostaloga tiče, sloboda vere u Istambulu u 18. i 19. veku podsećala je na situaciju u Amsterdamu.

Dok su svuda u Evropi narodi druge vere bivali proganjani, u Otomanskom carstvu svako je mogao slobodno da upražnjava svoju veru.

Granice su bile otvorene izbeglim Jevrejima, a oni su davali dragocen doprinos razvoju ekonomije…
Nacionalizam 19. veka dokrajčio je toleranciju Otomanskog carstva.

A početkom 20. veka napetost je dostigla vrhunac, posebno u Anadoliji. No tek za vreme vladavine Ataturka etnička čišćenja postala su sastavni deo zvanične politike.

Njegova moderna Turska trebalo je da postane jaka nacionalna i etnička celina, otomansku multinacionalnost smatrao je sentimentalnom i zastarelom, religiozne i etničke razlike podrivale su identitet i bezbednost zemlje.

Dvadesetih godina, posle uzaludnog grčkog pokušaja da se zadobije kontrola nad velikim delom Otomanskog carstva u raspadu, Ataturk je izvojevao prisilnu razmenu između Grčke i Turske, etničko čišćenje do tada neviđenih razmera: više od milion grčkih pravoslavnih žitelja iz Anadolije iseljeno je u Grčku, a skoro 400.000 grčkih muslimana doseljeno je u Tursku.

Njihova sudbina je još bila sjajna u odnosu na sudbinu Jermena. Prilikom sukoba i deportacija 1915. godine, još pre nego što je Ataturk došao na vlast, procenjuje se da je ubijeno 1,5 miliona otomanskih Jermena, genocid koji i do dana današnjeg turska vlada odbija da prizna.

Čak i samo spominjanje tog genocida, prvog u 20.veku, dovoljno je za podizanje tužbe i suđenje. Prikrivanje prošlosti, fatalno zaboravljanje o kome je pisao Primo Levi, ovde je dužnost svakog rodoljubivog građanina.

Sve je to uticalo, i još uvek utiče na Istanbul.

Odlomak priređen iz knjige „U Evropi – Putovanje kroz 20. vek“, prevod sa holandskog jezika Ivana Šćepanović i Olivera Viringa, izdavač Heliks

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari