Danas je to sinonim za siromaštvo i besperspektivnost. Prostora koji ljudi napuštaju ostavljajući za sobom ono od čega su nekada živeli: bogate pašnjake, katune, vodenice, crkve. A, kako pedantno registruje hroničar područja Pčinje, profesor dr Momčilo Zlatanović, između 1930. i 1940. godine u Borskom rudniku radilo je 120 ljudi samo iz sela Surdulica. No ni ovaj hroničar ne propušta priliku da navede da je iseljavanje sudbina ljudi sa ovog područja.


Muškarac je na području Pčinje bio je pečalbar, argat, trgovac stokom, putnik, pa i ratnik, dok je žena, majka i supruga, brinula o kućnom pragu i bila „direk na kuću“. Za vreme Turaka ovo je bio hajdučki, a kasnije i komitski kraj, posle drugog rata pečalbarska sudbina vukla je ljude daleko od roda rođenog:

„Naša kuća će da se zatre“, „Nema na koga da prenesemo slavu“, „Kraj na nas, kraj na našu slavu“, govorilo se nekad, a danas su to slike utemeljene zbilje. Za upozorenja je kasno. Vreme je pretočilo slave, panađure i svece u prazninu. Ostali su zapisi u delima Borisava Stankovića koji je poreklom iz sela Koćura iz roda Kristinci, koji su izraziti planinci. Borin školski drug Milan Vlajinac zapisao je kao književnikovu karakteristiku „netrpeljivost i urođenu naprasitost“. Zlatanović konstatuje: „U piščevoj tvrdokornosti i ćudljivosti bilo je nečeg što je podsećalo na njegovo gorštačko poreklo.“ Sa područja Pčinje su Janja Vlajinac, Milan Vlajinac, profesor Beogradskog univerziteta kao i mnogi drugi.

U četiri osnovne škole u Trgovištu, Radovnici, Novom Selu i Donjem Stajevcu, pre samo pet godina bilo je čak 565 đaka, sada se mogu mnogo lakše prebrojati i bez digitrona sabrati. A, samo pre tri decenije bilo je 1.690 đaka, pre rata i mnogo više, a o njima svedoči i priložena fotografija. Škole se zatvaraju, nema svadbarskih veselja. Ognjišta su zagasla, iako ovde postoje prirodni uslovi za opstanak i prosperitet. Malo gde je toliko prostranih pašnjaka i toliko izvorske vode. Lov i ribolov, ma koga to interesuje danas.

Kad je reka Pčinja poplavama skrenula pažnju srpskoj javnosti na ove ljude bio je to samo povod da se neko seti Trgovišta i ovog regiona. Zabrujale su mašine, podignuta brana, sazidano nekoliko mostova. Tek kao privid za neki novi život i nadu u dane koji imaju vedrinu proleća. Zujale su kamere. Novinari ispisivali redove običnih ljudskih sudbina. Huk koji se utišao kao što to često u nas biva, do možda neke naredne ne daj bože nesreće, ili političko izborne zgode.

Možda su i poslednje poplave vezane za uobičajeno mitsko gledanje na izvore na ovom području. Tako je u dolini Pčinje, nedaleko od manastira Sveti Prohor Pčinjski nekada bila Manastirska česma. Po predanju tu je dolazio pustinjak Prohor da pije izvorsku vodu, a odavde se ona na konjima nosila u sela u brdima, uz veru u čudesnu moć lekovitosti. Česma je zapuštena, a voda i dalje teče i sa sobom nosi vreme čija je odrednica zaborav.

Po nesreći se podsećamo na lepši deo istorije ovog kraja. A, to lepše je daleko i teško da će se povratiti, bar ne u skorije vreme. Pa ostaje samo da ovakvi zapisi ostanu makar na korist za istoriju sadašnjeg tihog umiranja celog jednog kraja na jugu Srbije, s prebogatom riznicom svakojakih osobenosti.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari