Ako pripadate grupi vozača koji se u pet po podne guraju uz branike drugih automobila, ne bi li stigli brže, upravo ste, prema istraživanju sa Masačusetskog tehnološkog instituta (MIT) jedan od onih koji prave gužvu.
Rezultati istraživanja pokazuju da bi se zakrčenja u gradu u udarnim, popodnevnim terminima prepolovila ako bi svi držali jednako rastojanje između automobila ispredi iza sebe. Profesor Berthold Horn kaže da je u ovakvim slučajevima veliki problem prirodna tendencija ljudi da, kada se nađu u gužvi, gledaju pravo isped sebe, a zanemaruju šta se dešava iza njih. Do kilometarskih zastoja uglavnom dolazi usled „stani-kreni“ talasa kom su vozači skloni u gužvama. Dovoljno je da se jedan od njih suviše približi automobilu ispred, a potom naglo zakoči. Vozač iza njega će uraditi isto, a onda će to sukcesivno ponoviti na desetine njih čime će se za nekoliko trenutaka stvoriti dugačka, stajaća kolona. Ona dalje može da se razvija i napreduje na kilometre i kilometre koji se pretvaraju u minute i sate čekanja.
Da bi se to sprečilo, naučnici predlažu držanje jednakog rastojanja između automobila. Time se stvara protočna kolona u kojoj se provodi duplo manje vremena pošto se vozila, iako usporeno, neprestano kreću. Zanimljivo je da su ptice ovoga svesne. Njihova jata su tako organizovana da, ma koliko članova brojala, lete skladno kao jedna. Istraživački tim naglašava da im je upravo zbog toga jato poslužilo kao inspiracija za istraživanje. Na nebu nema gužve ni zastoja, jer svaka ptica vodi računa o položajima svih ostalih oko sebe, a ne samo one ispred. Prema Si-En-Enovoj listi gradova sa najvećim saobraćajnim gužvama u 2017. godini, na prvom mestu se nalazi Bangkok, koji je postao žrtva sopstvenog uspeha i ekonomskog ravoja. Prema izveštaju tajlandskog portala The Nation, u ovom gradu vozači prosečno provedu 96 minuta čekajući u saobraćajnim redovima svakog dana. Od toga im 72 minuta prođe u stajaćim kolonama, a preostala 24 minuta u traženju parkinga. Izačunato je da na godišnjem nivou vozači Bangkoka provedu 24 dana čekajući u gužvi. Na drugom mestu je Meksiko Siti. Posetilac ovog grada bi u svako doba dana mogao da vidi po pet zakrčenih traka u samo jednom smeru koje više liče na parking nego na ulicu. Tim istraživača sa MIT-a je radeći na pronalaženju najefikasnijeg rešenja koje neće iziskivati izgradnju novih puteva i otvaranje dodatnih traka imao u vidu upravo ovakve gužve u kojima ljudi, na godišnjem nivou, provedu i po nekoliko dana.
U saradnji sa Centrom za promociju nauke, „Danas“ predstavlja izabrane priče sa naučnopopularnog portala elementarium.cpn.rs
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.