Koja pića ne treba piti pre odlaska u kupovinu: Šta je pokazala studija o ponašanju potrošača 1Foto: EPA-EFE/ANDREJ CUKIC

Ogroman broj ljudi svakodnevno konzumira kofein u obliku kafe, čaja, gaziranih i energetskih napitaka. Ispijanje kafe pre kupovine postalo je uobičajeni ritual za mnoge potrošače.

Međutim, do sada nije bilo naučnih dokaza o tome kako ispijanje kafe ili drugih napitaka sa kofeinom može uticati na ponašanje kupaca, odnosno, kako ispijanje jednog napitka sa kofeinom (poput šoljice kafe) pre kupovine može uticati na broj kupljenih artikala i ukupnu potrošnju potrošača?

Autori jedne nove studije sugerišu da kofein, kao moćan stimulans koji povećava proizvodnju dopamina u mozgu, povećava impulsivnost i smanjuje samokontrolu.

Hormon dopamin igra važnu ulogu u procesima motivacije i učenja, izazivajući osećaj iščekivanja nečeg dobrog.

U slučaju šopinga, dopamin navodno može da izvede okrutan trik tako što „natera“ čoveka da pomisli da zaista želi ovo ili ono, a ne samo uzbuđen posle šoljice kafe.

Međunarodni tim naučnika sproveo je tri eksperimenta u nekoliko maloprodajnih objekata u Evropi. Eksperimenti su uključivali postavljanje aparata za espreso na ulaz u lanac maloprodajnih objekata i jednu radnju za poboljšanje doma u Francuskoj i Španiji, prenosi portal vesti.ru.

Više od 300 kupaca dobilo je besplatno piće na ulazu u prodavnice. Polovini njih je ponuđena kafa koja je sadržala oko 100 mg kofeina, a ostalima je ponuđena kafa ili voda bez kofeina. Ovi kupci su zatim pokazali svoje račune istraživačima dok su izlazili iz prodavnica.

Autori su otkrili da su kupci koji su popili besplatnu šoljicu kafe sa kofeinom pre kupovine potrošili oko 50 odsto više novca i kupili skoro 30 odsto više proizvoda od kupaca koji su pili kafu ili vodu bez kofeina.

Naučnici su takođe primetili da je kofein čak uticao na to koje proizvode ljudi kupuju.

Oni koji su pili kafu sa kofeinom kupovali su više nebitnih stvari kao što su mirisne sveće i parfemi od drugih kupaca.

Međutim, kada je reč o korisnim kupovinama, kao što su kuhinjski pribor i korpe za skladištenje, razlika između ove dve grupe bila je minimalna.

Istraživači su napravili četvrti eksperiment i dobili slične rezultate, ovog puta za onlajn kupovinu. U laboratorijskom eksperimentu učestvovalo je 200 učenika poslovne škole, od kojih su neki pili kafu sa kofeinom, a drugi – kafu bez kofeina.

Od njih je zatraženo da odaberu koje artikle, sa unapred sastavljene liste će kupiti. Oni koji su koristili kofein birali su više predmeta koji spadaju u klasu impulsivnih kupovina, kao što je masažer. Drugi su se odlučili za praktičnije stvari, kao što je blok za beleške.

Zaključak ove studije je da oni koji pokušavaju da ne kupuju impulsivno i kontrolišu budžet treba da se uzdrže od ispijanja kafe pre kupovine.

Legenda o kafi

Kafa je najpopularniji napitak, bez kojeg većina stanovnika sveta ne može da zamisli početak dana. Postoji više načina pripremanja kafe, a među najpoznatijim su tuska kafa, espresso, kapućino.. Biljke kafe se uzgajaju u 70 zemalja, prvenstveno u ekvatorijalnim regionima južne Amerike, južne Azije, Indije i Afrike. Otkrivena je u Etiopiji, i to, kako tvrdi legenda, kada je jedan pastir primetio neobično ponašanje svojih koza koje su postale hiperaktivne nakon što bi obrstile crvene bobice sa grmlja. Smrtonosna doza kofeina je 100 šoljica kafe.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari