Ako ste obraćali pažnju na naslove, natpise i tesktove u poslednje vreme, sigurno ste primetili da sve više koristi sintagma „veštačka inteligencija“. Ponekad se čini da se „veštačka inteligencija“ ili skraćeno „AI“ (artificial intelligence) pominje kad se priča o automobilima, mobilnim telefonima, ali i običnim kućnim uređajima.
No, što potrošači zaista misle o tome da je AI tehnologija odjednom svugde? Istraživanje objavljeno u žurnalu „Journal of Hospitality Marketing & Management“ otkrilo je kako sintagma „veštačka inteligencija“ ne stvara pozitivnu sliku o proizvodu ili usluzi.
„Kad se pomene veštačka inteligencija, ona uglavnom smanjuje emocionalnu povezanost kupca s proizvodom, što onda smanjuje njihovu sklonost da ga kupe. Otkrili smo da emocionalno poverenje igra ključnu ulogu u tome kako potrošači percipiraju proizvode koji koriste veštačku inteligenciju“, rekao je Mesut Čiček, glavni autor studije i asistent na Univerzitetu Vašington Stejt, prenosi Zimo.
Kako bi proverili kako će potrošači reagovati na sintagmu „veštačka inteligencija“ u opisu proizvoda i usluga, istraživači s pomenutog univerziteta, sastavili su upitnik s različitim pitanjima i opisima proizvoda u različitim kategorijama. Ukupno su obuhvatili 1.000 ispitanika koji su dobili identične opise, na primer, pametnih televizora, ali je u jednom opisu bio naveden izraz „veštačka inteligencija“, a u drugom je bio izostavljen.
Grupa koja je dobila opis s rečima „veštačka inteligencija“ izjavila je kako je manja verovatnoća da će kupiti taj televizor.
„Takođe smo otkrili da je negativna reakcija na pominjanje AI-a bila još izraženija za proizvode i usluge ‘visokog rizika’, one kod kojih su ljudi oprezniji kad ih kupuju, poput skupe elektronike, medicinskih uređaja ili finansijskih usluga. Budući da neuspeh nosi veći potencijalni rizik, koji može uključivati novčani gubitak ili opasnost za fizičku sigurnost, pominjanje veštačke inteligencije za opise takvih proizvoda može učiniti potrošače opreznijim i smanjiti šanse da će kupiti dati proizvod“, objašnjava Čiček.
On je istakao kako su testirali osam kategorija proizvoda i usluga, a rezultati su uvek bili isti – proizvodi i usluge koje su u svojim opisima sadržavale reči „veštačka inteligencija“ bili su manje poželjni.
Čiček stoga savetuje marketinškim odeljenjima da pažljivo razmisle kako će predstaviti veštačku inteligenciju u opisima svojih proizvoda.
„Naglašavanje veštačke inteligencije možda neće uvuek biti korisno, naročito za visokorizične proizvode. Usredsredite se na opisivanje karakteristika ili prednosti i izbegavajte da puno pominjete AI“, zaključio je Čiček na kraju.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.