Za Engleze važi da nastoje da ovladaju prirodom. Ako nešto i nisu uspeli na delekim destinacijama, sticali su kuraž i iskustvo za dolazeće vreme.
Slećemo na Stansted, jedan od Šest aerodroma i uveravamo se u jednostavan transfer do severozapadnog Londona, ukoliko ne izađete stanicu ranije. Ako bi se domogli stalne vize, važila bi priča: Uspeo. Živeo i umro, makar sam i siromašan, u centru sveta. Pred Olimpijske igre 2012. u zapostavljenim delovima grada je izgrađena infrastruktura.
Za deset dana smo se uverili da London korača desetak godina ispred mnogih i da se u njemu ogledaju alternative budućnosti. Desetomilionski grad sa fascinantnim parkovima ima periferiju koja sa svih različitih strana obezbeđuje potrebe građana, ali je i targetirana ka centru. Modernim crvenim doubledeckerima za funtu i po stižete u Oxford Street. Metroom, još brže. Možete videti/doživeti mnogo toga sa časova engleskog: Tower of London, Trafalgar Square, City of London, voziti se Temzom od Westministera do Greenwicha, vozom do Kew Garden.
Engleski jezik i jasna pravila, makar različita od naših, doprinose da sve izgleda normalno, stabilno i savremeno. Imate osećaj kvaliteta i posebnosti i kad to nije tako. Recimo, lepo, jeftino, ali često neukusno voće ili povrće u Tesco. Svuda neke pogodnosti. Međutim, kada smo odlučili da se poklonimo senima Karla Marksa na groblju Highgate na ulaznicu od četiri funte nije bilo popusta. Knjižare su postale retkost, opada broj pabova, ali raste broj lokala sa mediteranskim prizvukom u imenu. Dok je supruga na zgradi Kraljevskog geografskog društva gledala u bistu E. Šekltona, prišao joj je čovek i rekao: Dobar dan, da li znate ko je on i da je sa ove tačke krenuo na Antarktičku ekspediciju? Pitao nas je odakle smo, preporučio posetu prirodnjačkom i Muzeju nauke i tehnike i pomenuo da je predsednik Društva.
U Muzeju RAF izložba „Prvi svetski rat u vazduhu“. Predmeti, film i fotografija sa imenom svakog ko je dao doprinos ili život za domovinu. Sve je sačuvano i na svom mestu. Taj sukob je toliko podstakao razvoj vazduhoplovstva u Britaniji da su na kraju rata nadmašili Nemce. Naša najveća fascinacija savremenim Londonom nisu Parlament ili London Eye, nego činjenica da je, uz uvažavanje tradicije, u svim delovima završeno ili se gradi nešto novo za savremenog čoveka. Deo odgovora na pitanje odakle podrška i novac za to je i na nebu: sve vreme u vazduhu intenzivan saobraćaj, više aviona nego ptica!
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.