Stigli smo u Fes.
Opet lavina drugačijeg.
Maroko ne prestaje da iznenađuje posetioca i da kao ogromni kameleon menja boje i strukturu, ali zadržava suštinu, tako dajući šansu putniku da prati raspevanu priču.
Zeleni Fes.
Nisam stekao utisak da je grad pretežno zelen radi svete boje islama, mada duhovnih objekata u Starom gradu ima mnogo.
Meknes i Fes su se izgleda odavno odlučili za tu boju.
Trgovački i zanatski deo – Medina ili Stari grad, neverovatno su veliki lavirint uzanih sokaka, ne samo u prostoru, već i u vremenu, jer kada se prođe kroz jednu od divno ukrašenih kapija, promeni se vek, a posle nekoliko ćoškova i stanje uma.
Kao da čovek potone nazad kroz vreme i doživljava iste zvuke i prizore kao i njegov preteča pre dvesta i više godina.
Verujem da bi stranac bez lokalne pomoći mogao ostati izgubljen u ovom lavirintu godinama.
Kairski Halili je barem pedeset puta manji.
Uz mnogo verskih objekata, džamija i medresa – islamskih škola, prelepih fontana i omanjih trgova, Medina je prepuna prešarenih zanatskih radnji.
Za nas su najzanimljivije bile prodavnice i farbare kože, čije su fotografije velikih okruglih raznobojnih bazena postale jedan od simbola Maroka.
Ovaj prizor može se videti sa terasa radionica koje okružuju veliko bojadžisko dvorište, na kojima vlasnici rado goste putnike, nadajući se unosnoj prodaji.
Smrad koža i hemikalija u koje se potapaju da bi se obojile, ljubazni domaćini pokušavaju da umanje deleći gostima strukove mirišljave nane.
U smiraj dana, smestili smo se u riad.
U pitanju su srednjovekovne i malo mlađe vile koje su preuređene u luksuzne smeštaje za pridošlice iz daleka.
Bile su konstruisane i ukrašene tako da zasene samo onog koji uđe u njihova unutrašnja dvorišta – patije, sa rakošnim fontanama u centru.
Oko tih malih oaza se širilo nekoliko spratova zgrade, koja se graciozno oslanjala na propete stubove, najčešće izrađene od ukrasnog mermera.
Posebna pažnja obraćala se prozorskim staklima koja su rađena u raznobojnim efektnim floralnim ili geometrijskim vitražima.
Islamski svet odrekao se ljudskih i životinjskih figura u duhovnoj umetnosti, a vera je toliko prožela svetovno i bila toliko zahtevna, da se prikazivanje likova i tela izgubilo i u profanom izrazu.
Zato su floralni motivi, arabeske bez početka i kraja u hiljadama izuzetnih varijacija, geometrija motiva i slaganje boja „skuvano“ u kazanu Severozapadne Afrike, dostigli verovatno najefektniji raspevani umetnički izraz u islamskom svetu.
Riadi su postali najelegantnija vrsta smeštaja u Maroku.
Unutrašnjost soba, ako tako možemo nazvati raskošne prostorije sa mnogo komada nameštaja i detalja „da ih poneseš kući“, opčinjava gosta kojem se prosto ne spava, jer bi želeo da što duže uživa boje i lepotu Orijenta kakvim ga je oduvek zamišljao.
Naravno, postoje razni riadi, kao što postoje razni snovi. Moji su se ostvarili.
Kao i arapski istoričar i putopisac Ibn Haldun, gledao sam prizore koje prethodno nisam mogao ni da zamislim!
Odlomak iz knjige „Bukirano“. Autor je kreator dalekih putovanja u agenciji Odeon World travel
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.