Naučnici otkrili zašto kosa sedi i potencijalan način za zaustavljanje ovog procesa 1Foto: Pixel-Shot / Shutterstock.com

Naučnici veruju da su otkrili zašto kosa postaje seda, te da bi to moglo pomoći u razvoju tretmana za promenu ćelija kako bi se preokrenuo ili zaustavio ovaj proces, javlja Gardijan.

Nova studija pokazuje da se matične ćelije mogu zaglaviti kako kosa stari i izgubiti sposobnost sazrevanja i održavanja boje kose.

Određene matične ćelije, koje mogu da se razviju u mnogo različitih tipova ćelija, imaju jedinstvenu sposobnost tranzicije između odeljaka rasta u folikulima. Ove ćelije gube tu sposobnost, što dovodi do sedenja.

Kako navodi Gardijan, a prenosi N1 BiH, istraživanje se fokusiralo na ćelije u koži miševa, a pronađene su i kod ljudi, a nazivaju se matične ćelije melanocita ili McSC.

Naučnici, predvođeni istraživačima sa Medicinskog fakulteta Grosman Univerziteta u Njujorku, smatraju da ako njihova otkrića važe i za ljude, to bi moglo postati osnova za pronalazak načina da se preokrene ili spreči proces koji dovodi do sede kose.

“Novootkriveni mehanizmi povećavaju mogućnost da isti fiksni položaj matičnih ćelija melanocita može postojati i kod ljudi. Ako je tako, to predstavlja potencijalni put za preokretanje ili sprečavanje sedenja ljudske kose pomažući zaglavljenim ćelijama da se ponovo kreću između delova folikula dlake u razvoju”, rekao je glavni istraživač studije, Kvi San.

Boju kose određuje to da li grupe McSC ćelija koje se kontinuirano umnožavaju unutar folikula dlake dobijaju signal da postanu zrele ćelije koje čine proteinske pigmente koji su odgovorni za boju kose.

Istraživači su otkrili da se tokom normalnog rasta dlake ćelije neprestano okreću između odjeljaka folikula dlake u razvoju. Unutar ovih odjeljaka su McSC-ovi izloženi signalima koji utiču na zrelost. Otkrili su da se McSC ćelije transformišu iz svog najprimitivnijeg stanja matičnih ćelija i sledeće faze njihovog sazrevanja zavisno od njihove lokacije.

Prema razultatima studije, kako kosa stari, počinje da opada, a zatim ponovno raste, sve veći broj McSC ćelija ostaje zaglavljen u delu matičnih ćelija koji se zove izbočina folikula dlake.

“Gubitak funkcije slične kameleonu u matičnim ćelijama melanocita može biti odgovoran za sedenje i gubitak boje kose“, rekao je istraživač Majumi Ito.