Nepal: (Ne)skrivena erotika Baktapura 1Foto: Privatna arhiva/Branko Vasiljević

Bilo je kao u bajci. Jedan kralj iz dinastije Mala, koji je nasledio dvovekovno kraljevstvo, vladao je himalajskom dolinom iz prestonice Bahtapura.

Kralj je imao tri sina i podelio je nasleđe na tri kraljevstva skromne veličine, ali bogata, jer su bila u pojasu gde se ukrštaju trgovački putevi iz Indije i Kine.

Prestonice su imale poetska imena – „Grad lepote“ (Katmandu), „Grad svetlosti“ (Patan) i „Grad posvećenih“ (Baktapur). A onda je došao silni kralj Narajan, pokorio prestonice i formirao jednu državu, Nepal.

Baktapur je najpouzdaniji svedok slave Mala prestonica, i pored posledica zemljotresa (poslednji iz 2015. godine). U njemu je stvaralaštvo dinastije dostiglo vrhunac u dva velika graditeljska perioda, krajem petnaestog i početkom osamnaestog veka. Grad je sačuvao tradicionalni način života.

Kamera beleži sušenje pirinčane slame na ulicama, pranje rublja na bunarima, stanovnike u razgovoru u pokrivenim uličnim lođama

Pre nego što smo stigli u Baktapur, posetili smo najizazovnije mesto na kome sam ikada bio. Na pola puta od Katmandua nalazi se Pašupatinat, najsvetije hinduističko mesto u Nepalu, kompleks hramova posvećen Šivi.

Šiva je bog rušenja i stvaranja, „kreativne destrukcije“. Zapravo sâm hram nije to mesto, jer ionako u njega mogu ući samo Hindu. Mesto je na suprotnoj obali svete reke Bagmati. Odatle se vidi Pašupatinat i gatovi za kremiranje na obali ispred njega. Pred našim očima odigravao se ritual nestajanja preminulih u plamenu, a miris sagorelog drveta širio se preko reke.

Okolo nas su mirno sedeli sveti ljudi hinduizma – sadu, posuti pepelom, simbolom Šivine destrukcije iz koje će iznići novi život. A na centralnoj pagodi hrama ilustrovano je kreiranje života – grede ispod krova pagode u isto vreme su skrivale i otkrivale rezbarene figure erotskog sadržaja. Rezbari su bili vrlo eksplicitni; raznovrsnost figura zbunjuje, a njihov sadržaj zapanjuje.

Danas se ne zna zašto su grede ukrašavane na taj način, ali je jasno da je to bilo moralno i verski prihvatljivo, vezano za kult Šive; i unutar pagode i na obali slavi se lingam, falusoidna predstava božanstva.

Druge dve prestonice dinastije Mala takođe imaju hramove sa erotskim figurama, skrivene tako da se vide sa trgova.

Manja kopija Pašupatinata nalazi se na Durbaru, centralnom trgu u Baktapuru, pored kraljevske Palate sa pedeset pet prozora. Gde god je u Baktapuru u gradnji, pored opeke povezane blatom, korišćeno drvo ili kamen, oni su rezbareni, te svaki prozor na palati izgleda kao filigran, a Zlatna kapija, na njenom ulazu, rezbarija je u kamenu.

I drugi hramovi imaju svoju tajnu, nedokučivu našoj imaginaciji. Njatapola pagoda ispod svojih pet krovova, a iza kamenih čuvara neverovatne snage, krije predstavu boginje, koju niko nije video. Bairavnat hram, kažu, unutra ima Šivin lik od nekoliko centimetara, a na fasadi lik božanstva prekriven je – sušenim iznutricama.

Datatreja pagoda, posvećena vrhovnim hindu božanstvima, sagrađena od jednog jedinog drveta, a pored nje je, na zidu starog manastira, Paunov prozor, u kome je još od petnaestog veka zarobljen izrezbaren paun raskošnog perja.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari