Roditelji često kažu da je dan kada su postali mama ili tata najznačajniji dan u njihovom životu, koji doživljavaju kao momenat ličnog ostvarenja, ali i preuzimanja velike odgovornosti.
Trenutak tranzicije u roditeljstvo ne donosi nužno sve potrebne veštine za roditeljstvo po meri deteta, pogotovo na najranijem uzrastu. Tada su porodici najpotrebniji saveti o tome kako najbolje da odgovore na potrebe deteta.
Prema rečima Kristine Nedeljković, načelnice službe patronaže u Domu zdravlja „Novi Sad“, patronažna sestra opravdano ima titulu najdražeg gosta porodice po rođenju deteta, jer ulaskom u dom porodice ona postaje prvi i važan prijatelj koji pruža podršku.
Ona se tokom svake svoje posete upoznaje sa radostima i strahovanjima roditelja i pomaže im da steknu sigurnost kroz dnevne rutine – stimulaciju razvoja deteta, dojenje i ishranu, igru i učenje od prvog dana života deteta.
„Saveti patronažne sestre pružaju sigurnost tokom poprilično napornog i zbunjujućeg perioda za roditelje zbog želje da ‘ne pogreše’ tokom brige o bebi“, Božana, mama jednomesečnog Pavla.
„Osnovni zadatak patronažne sestre prilikom posete porodici tokom trudnoće je i da usmeri roditelje na jačanje njihovog saveza.
Po izlasku iz porodilišta, podrška je usmerena koliko na majkutoliko i na oca. U cilju podsticanja aktivnog učestvovanja oca u podizanju deteta, patronažna sestra delegira zadatak kupanja novorođenčeta ocu i tako podiže očevo samopouzdanje“, dodaje Kristina Nedeljković.
Olivera Vučković Popov, glavna sestra patronaže u Domu zdravlja Kikinda, pojašnjava da se u praksi pokazalo da otac najčešće zadrži kupanje deteta kao „nešto njegovo“, kao trenutak kada on, nakon radnog dana, ima priliku da priča i da se igra sa detetom.
Podrška patronažnih sestara u uspostavljanju dojenja je od neprocenjivog značaja za porodicu, pogotovo u kontekstu COVID-19 krize.
Prema rečima sestre Vučković Popov, zadatak patronažne sestre je da podrži trudnicu u razvijanju pozitivnog stava prema dojenju. Zato zdravstveni sistem tokom pandemije treba da šalje jedinstvenu poruku – da i COVID-19 pozitivna majka može da doji svoje dete ukoliko joj njeno opšte stanje to dozvoljava.
Tokom pandemije podrška roditeljima je još značajnija nego u redovnom stanju, zato je uveden rad na daljinu sa porodicama.
„Mislimo da je svaki vid savjetovanja efikasan. Danas svi imamo telefon tako da ni daljina ne predstavlja problem“, Jovana i Dragan, roditelji šestomesečne Katje.
Dr Svetlana Mladenović Janković iz Gradskog zavoda za javno zdravlje Beograd kaže da je još jedan nezamenljiv vid podrške roditeljstvu savetovalište „Halo Beba“ koje svakog meseca, samo putem telefona, pruži više od 12.000 saveta.
„Halo Beba“, servis koji roditelji nazivaju članom porodice, nastao je uz podršku UNICEF-a, i tokom godina se razvija zajedno sa generacijama dece kojima pruža podršku.
U saradnji sa svim porodilištima u Beogradu, „Halo Beba“ obezbeđuje službama patronaže in-formacije o otpustima majki i novorođene dece kako bi patronažne sestre blagovremeno obavile posete porodicama.
U cilju jačanja roditeljskih veština u obezbeđivanju pozitivnih razvojnih iskustava za dete i osnaživanja mreže podrške poro-dicama, posebno najugroženijim, UNICEF je, uz podršku LEGO Fondacije, započeo projekat „Podsticajno roditeljstvo kroz igru“.
Patronažna služba igra važnu ulogu u usmeravanju roditelja na značaj igre sa detetom, jer je igra detetov najbolji saputnik na razvojnom putu.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.