Francuski kuvar Pol Bokuz zauvek će biti zapamćen kao jedan od velikana zbog kojeg su ljudi počeli drugačije da razmišljaju o restoranima, konceptu „fine dining-a“ i ulozi glavnog kuvara (šefa) u restoranu.
On je popularisao izlazak ih kuhinje u trpezariju kako bi se upoznao s gostima i demistifikovao put hrane od nabavke do stola. Samopromocija je Bokuzu išla kao od šale, a mnogi kuvari su preuzeli njegov način komunikacije i tako izgradilo poverenje svojih gostiju.
Danas su poznati kuvari svima već dobro poznat pojam, emisije kulinarske tematike planetarno su popularne, a liste čekanja u restoranima koji slove kao hramovi gastronomije pune su mesecima unapred. Dobra stara deviza da je gost uvek u pravu polako bledi, a ponegde nije niti važno da je hrana primamljiva – sve dok šalje poruku, tera na razmišljanje, provocira, piše Punkufer.
Ako je šef glavna atrakcija restorana nameće se pitanje koliko gost ima pravo glasa, i to naročito u krugovima ljudi koji ne idu često u restorane.
Različita iskustva u restoranima
Ovo su loša iskustva koje su gosti doživeli od domaćina restorana, kuvara i konobara.
“Naručila sam desert u finom restoranu i naglasila konobarici da sam alergična na pistaće i kako mi je važno da ih nema u jelu. Za nekoliko trenutaka na sto je donela čizkejk od kajsije sa sladoledom – s pistaćima na vrhu. Činilo mi se neverovatnim da bi to mogli da budu pistaći pa sam zamolila prijateljicu da proba jelo. Nakon što mi je potvrdila o čemu se radi, desert sam vratila, ali konobarica se nije izvinila. Nakon što smo dobile račun imale smo šta i videti – čizkejk zbog kojeg sam mogla završiti u bolnici je bio uredno ispisan s ostalim jelima i uračunat u cenu“, napisala je jedna gošća restorana u Zagrebu.
Ako ste alergični na određene sastojke ili izbegavate meso, mleko i slične sastojke prilikom naručivanja hrane obavezno to napomenite konobaru i nemojte se ustručavati da razgovarate o jelima s jelovnika. Vaše je pravo da znate koji su sastojci korišćeni za pripremu jela i ako ne dobijete odgovor od konobara slobodno tražite razgovor s nadređenim.
“Otišao sam s prijateljema na večeru i budući da nisam bio jako gladan naručio sam samo supu. Zamolio sam konobaricu da mi je donese u trenutku kada će prijatelju doneti glavno jelo kako ne bih morao da jedem sam. Složila se, ali mi je supu donela pre nego što smo se dogovorili. Na kraju sam jeo hladnu supu jer mi je bilo neugodno da se raspravljam s njom”, iskustvo je jednog gosta u neimenovanom restoranu.
Ako želite da prvo jedete desert, a potom predjelo i zatim glavno jelo to bi restoran trebalo da poštuje, koliko god se zahtev činio neuobičajenim. Naravno, u slučaju da dolazite na unapred dogovoren jelovnik s velikom grupom mogli bi da vas odbiju.
„Došla sam sama na ručak u restoran u Bolu na Braču, a konobarica na ulazu nije mogla da sakrije svoje iznenađenje. ‘Sami ste došli da jedete’, ponavljala je glasno se čudeći i dodala: ‘Gde da vas sad smestim kad ste sami?!’. Cela situacija je bila prilično neprijatna jer su gosti s terase počeli da se okreću i posmatraju ‘predstavu’ koja zaista nije bila potrebna. Konobarica me je smestila za sto koji ne bih sama odabrala, ali više nisam imala snage da se raspravljam“, kazala je gošća restorana na Braču.
S konobarima slobodno razgovarajte o tome gde biste voleli da sednete, a ukoliko stolovi nisu rezervisani, vaše je pravo izaberete sto koji vam najviše odgovara. Slobodno kažite kako ne želite da sednete kraj toaleta ili ispod klime, ali imajte na umu da možda nećete dobiti ono mesto koje poželite u slučajevima poput onog da želite da sednete za veliki sto za šestero, a samo vas je dvoje.
“Naručila sam rižoto s biftekom i dobila veliku porciju koju nisam uspela da pojedem do kraja. Pojela sam pola i zamolila konobaricu da mi ostatak spremi za poneti jer ne volim da bacam hranu, a nisam htela da kuvar ima utisak kako mi se jelo nije svidelo. Konobarica je oklevala i rekla kako nije sigurna da li je to moguće. Krenula je prema kuhinji, odvojenoj tek staklom kroz koje se vidi sve šta se događa u kuhinji. Ispratila sam je pogledom i videla kako je kuvar, kada mu je prišla i nešto kratko rekla, krenuo da prevrće očima. S obzirom na to da se svi okrećemo ekologiji i očuvanju planeta šteta je da još uvek neki ljudi ne razumiju da hranu ne bi trebalo bacati”, opisala je svoje iskustvo jedna gošća neimenovanog restorana.
Vaše je pravo da tražiti da vam hranu koju ste platili spreme za poneti, ukoliko je ne možete ili ne želite pojesti iz bilo kojeg razloga – i pritom ne treba ništa dodatno da objašnjavate. Ekološki osvešteni ljudi trebalo bi da razumeju da svaki napor uložen u to da očuvamo jedini dom koji imamo i te kako treba ceniti. A u slučaju da i ne razumeju, trebalo bi da poslušaju vaše želje, jednako kao i u slučajevima kada se požalite da vam se sto ljulja ili da vam je viljuška pala na pod pa vam treba nova.
Kako se žaliti?
Koji je način ispravan, teško je reći; u ugostiteljstvu puno toga ostaje u sivoj zoni baš kao i svugde gde je puno faktora vezano za individualni utisak. Problem je u detaljima koji nigde ne pišu, no srećom postoji zdrav razum, pristojnost i lepo vaspitanje, koji u većini slučajeva otvaraju mnoga vrata. Ako ne upali kod konobara, proveriti možete i kod menadžera, vlasnika…
U slučaju da nešto nije u redu s hranom koju ste naručili, pristojno, ali direktno objasnite u čemu je problem. Nemojte previše čekati, niti pojesti jelo koje vam se ne sviđa jer ćete teže objasniti da vam se jelo ne sviđa.
Bez okolišanja objasnite što vam nije po volji i predložite rešenje: bilo da se radi o tome da nećete platiti, želite novo – ili neko drugo jelo. Pritom imajte na umu da konobar nije taj koji je kriv za loš ukus hrane. U slučaju da je nezainteresovan ili smatrate da je bezobrazan, tražite razgovor s njegovim nadređenim.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.