Osim prirodnih oblika, sveprisutnu i sveprožimajuću konstantu Gaudijevog opusa čine svetlost i efekti koje ona proizvodi, što je posebno upečatljivo u unutrašnjosti bazilike Sagrada Familia zahvaljujući prozorima načinjenim od staklenih mozaika čije prepoznatljive boje tokom dana.
U zavisnosti od ugla pod kojim sunce prodire, stvaraju zadivljujući efekat neke veoma-sporo-okrećuće disko kugle, a ubrzanu verziju ovog kretanja simfonije boja i svetlosti možete da vidite na ekranima postavljenim na noseće stubove koji se protežu ka vrtoglavim visinama tavanice nalik na ogromni kaleidoskop.
Posmatračima koji su se, gledajući njegove tvorevine, zapitali da li se nalaze pred arhitektonskim delom ili skulpturom, Gaudi bi odgovarao: „arhitektura je raspored svetlosti, skulptura je igra svetlosti“.
Kasa Batljo je možda najočigledniji primer njegovog umeća da svakom delu građevine podari prirodno osvetljenje zahvaljujući pravim kombinacijama materijala, oblika i boja.
Svi prostori su dizajnirani tako da imaju ravnomerno osvetljenje tokom najvećeg dela dana, što naročito dolazi do izražaja u unutrašnjem dvorištu, takozvanom „zdencu svetlosti“, kroz koji se svetlost homogeno razliva celom dužinom, što je postignuto uz pomoć prozora različite veličine i hromatskog rasporeda plavih tonova pločica.
Zahvaljujući raznim materijalima u različitim bojama i oblicima, i izuvijanim, organskim oblicima lukova, plafona i prozora, gledajući spolja i šetajući krovom ili prostorijama u kojima su nekada živeli plemići i u kojima se oseća duh prošlosti, ova kuća izgleda kao da je posmatrate u iskrivljenim ogledalima, nalik prizorima iz „Alise u zemlji čuda“.
Na kraju obilaska imate priliku da „uronite“ u Gaudijev um u fantastičnoj trodimenzionalnoj instalaciji umetnika Refika Anadola.
Foto: Stanislav Milojković
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.