Manuelni ili automatski? Danas možemo dati prednost automatskim menjačima jer su postali mnogo udobniji, pouzdaniji i ekonomičniji, dok će manuelni menjači i dalje ostati sinonim za pouzdanost i ekonomičnost ako posmatramo troškove kupovine vozila i zadržavanja istog vozila u dugoročno.
Menjač je kod nekih osoba presudan deo automobila koji odlučuje da li će ga ta osoba voziti ili ne.
Kada kupujemo vozilo, uvek se postavlja pitanje da li da uzmemo automatski menjač ili manuelni menjač i koji je bolji, jer je poznato da servis na automatskim menjačima stvara više troškova nego kvarovi na manuelnim menjačima. HAK revija uradila je poređenje ovde dve vrste menjača, a odgovore na sva pitanja dao je HAK-ovog tehnički savetnik Marina Morave…
Prilikom kupovine vozila, preporučljivo je da napravite probnu vožnju i pokušate da prebacite sve brzine u toku vožnje, kako biste se uverili da nema problema sa prebacivanjem u neku od brzina, odnosno da nema zaglavljivanja ili bilo kakvog neobičnog čuju se šumovi. Takođe, proverite promene brzina kod hladnog, ali i zagrejanog menjača. Kada je vozilo zaustavljeno i motor radi u praznom hodu, možete čuti neobične zvukove. Ako isti zvuci nestanu kada pritisnete pedalu kvačila, moguće je da su ležajevi ili zupčanici u menjaču istrošeni, pa se obratite servisnom centru ako je u pitanju veći problem.
Takođe, tokom vremena, kod ručnih menjača, poluge ručice menjača ili sajle mogu da se istroše do te mere da ispadnu iz ležišta i izgube mehaničku vezu na putu od ručice do samog menjača. Ako primetite da je ručica u kabini labava i nije tako kompaktna kao nekada, možda je vreme da popravite ručicu menjača. Ručni menjač ima prednost što je lakši od automatskog menjača i ima manje delova od automatskog menjača, pa su nova vozila shodno tome pristupačnija i lakša.
Današnji automatski menjači sa dva kvačila su strukturno dva menjača u jednom, sa podelom na više brzina. Promena stepena prenosa se odvija za kratko vreme, dok se jedan menjač odvaja od motora kod svog kvačila, dugi menjač zahvata kvačilo sa motorom i menjaju se brzine. Kada vozimo, skoro da ne osećamo ovu promenu. Ova strategija rada pri promeni brzina favorizuje gašenje i paljenje motora, sa kratkim prekidima u protoku snage i obrtnog momenta između motora i menjača, što povećava nivo korisnosti motora.
Automatski menjači sa dvostrukim kvačilom, ako su dobro dizajnirani, imaju manji CO2 otisak i potrošnju goriva od istog vozila sa istim motorom i ručnim menjačem. Praksa je pokazala da ovi menjači podižu cenu vozila, ali mogu da ga učine povoljnijim za poreze kroz manji udeo emisije CO2 i, dugoročno gledano, manju potrošnju goriva, što nije bila praksa kod starijih tipova automatskih menjača. Međutim, održavanje će zahtevati redovnu zamenu ulja i filtera u menjaču i druge servisne radnje prema preporukama servisa iu intervalima koje je obezbedio proizvođač.
Kod automatskih menjača, generalno, kvarova može biti manje nego kod ručnih menjača, jer je mogućnost nepravilne upotrebe smanjena kada menjač radi automatski. Popravke, ako moraju da se rade, izuzetno su skupe, a najčešće u servisu ne postoji mogućnost kupovine i zamene pojedinačnih manjih rezervnih delova unutar menjača. Često je moguće kupiti ceo popravljen menjač po sniženoj ceni samo ako je vaš menjač ostavljen u programu staro za staro. Naravno, novi menjač je još skuplje rešenje. Dvostruka kvačila se obično mogu menjati pojedinačno, kao i zamajci, u zavisnosti od marke i modela, odnosno načina na koji je dizajniran reduktor obrtnog momenta između motora i menjača. Donekle je povoljnije izabrati menjač sa mokrim duplim kvačilom nego sa suvim, jer se suva kvačila ne peru i ne hlade transmisionim uljem, pa su konstrukcijski suva kvačila jeftinije rešenje, ali nisu dugotrajnija, za razliku od mokra kvačila. Manji kvarovi u automatskim menjačima mogu biti problemi sa uljnim zaptivkama, ako su zaptivke zamenljive bez potrebe skidanja menjača i većeg rastavljanja. U ovim slučajevima, troškovi popravke ne moraju biti previsoki.
Zaključno, danas možemo dati prednost automatskim menjačima jer su postali mnogo udobniji, pouzdaniji i ekonomičniji, dok će manuelni menjači ostati sinonim za pouzdanost i ekonomičnost ako posmatramo troškove kupovine vozila i zadržavanja istog vozila u dugoročno. Kod njih je povoljnije dugotrajno održavanje, posebno ako ne skupljate veliki broj kilometara, odnosno vozite kraće relacije.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.