„Pažljivo pratite na ekranima po aerodromu broj leta vašeg aviona sa oznakom izlaza na kome će vas čekati naš predstavnik.“
Upozorenje domaćina mi je bilo u glavi dok se avion Aeroflota približavao međunarodnom aerodromu Inćon kod Seula koji je sa preko 10 miliona stanovnika u užem jezgru, a više od 25 miliona u okolnim gradovima, satelitima, posle Tokija najmnogoljudnije metropolsko naselje na svetu.
No, na jednom od najvećih aerodroma na svetu koji godinama nosi i titulu jednog od najkvalitetnijih nije bilo mesta strepnji. Besprekorno čisti hodnici sa blještavim oznakama djuti fri prodavnica, pokretne trake, oznake ispisane krupnim slovima, efikasna imigraciona služba na mnogobrojnim šalterima, voz velikih brzina, već istovareni prtljag, neformalna carina i mnoštvo informativnih panela, već posle 15-ak minuta doveli su putnike pred odgovarajući izlaz.
Inćon međunarodni aerodrom (IIA) je velika uspešna priča u komercijalnom vazduhoplovstvu pošto je njime ostvareno ono što su mnogi tvrdili da je nemoguće. Sagrađen je usred Južnog mora, stvaranjem parčeta zemlje u plitkoj vodi između ostrva Jeongđong and Jongđu i njihovim spajanjem. Na putu ka 48 kilometara udaljenom centru Seula još se vide džepovi morske vode na površinama nasute zemlje koje su i dalje građevine.
Posle 100 meseci gradnje i uloženih 5,6 biliona korejskih vona (KRW, 5,5 milijardi američkih dolara), IIA je otvoren u martu 2001. Aerodrom je u potonjih deceniju i po izrastao u ogromnu međunarodnu vazdušnu luku, postavio standarde izvanrednosti i predstavlja jedan od vodećih brendova Republike Koreje.
Aerodrom je u 2016. koristilo blizu 58 miliona putnika, sedmi u svetu najveći protok na aerodromima. Istovremeno je bio drugi najzaposleniji aerodrom za kargo teret sa 2,71 milion tona. IIA povezuje 90 avio-kompanija sa 186 destinacija u svetu.
IIA ima najkraće u svetu minimalno vreme za konekciju letova (MTC) od 45 minuta. Prosečno vreme imigracione procedure je za dolazeće putnike samo 12 minuta, u poređenju sa 45 u proseku u svetu. Formalnosti odlaska oduzmu tek 19 minuta, naspram prosečnih 60 u svetu. Na IIA tvrde kako imaju stopu od 0,0001 odsto izgubljenog prtljaga.
Još važnije, aerodromske vlasti su naglašavajući kulturnu sigurnosti, uspostavile besprekoran bezbednosni sistem upravljanja. Ostvareno je preko 120.000 sati neprestanih bezbednih vazdušnih navigacija i više od 2.900.000 letova bez nezgoda.
Aerodrom ima golf igralište, banju, privatne sobe za spavanje, klizalište, kazino, pokrivene bašte. Duž terminala su izložbe, umetničke galerije, zanatske radionice, Muzej korejske kulture i nastupi umetnika koji predstavljaju dugu istoriju i bogatu kulturu zemlje.
Do aerodroma se sa kopna kod grada Inčon stiže preko najdužeg južnokorejskog mosta sa kosim zategama i sedmog u svetu. Sa pristupnim saobraćajnicama iznosi 21,38 kilometara, širok je 33,4 metra i dostiže visinu do 230,5 metara.
Obilato iskustvo u izgradnji aerodroma, njihovog delovanja i upravljanja, IIA je do sada koristio u 26 projekata po 13 zemalja širom sveta. Jedno od gesla IIA je da „prihvataju nove izazove kako bi postali aerodrom koji svet voli“.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.