'Šta se jelo na Titaniku? 1Foto: Screenshot IMDB

Desetog aprila 1912. godine Titanik je isplovio iz Sautemptona u Engleskoj na svoje prvo putovanje, uputivši se ka Njujorku.

Četvrtog dana putovanja, oko 23:40 14. aprila, Titanik je udario u santu leda u severnom Atlantiku. Od siline udarca trup je pukao, ispunivši unutrašnjost broda sa oko 39.000 tona ledene morske vode pre nego što je pao ispod površine.

Najpoznatija pomorska katastrofa u modernoj istoriji, Titanikovo potonuće, zabeleženo je u nebrojenim knjigama, novinama, mjuziklima, predstavama, televizijskim emisijama, mini serijama i filmovima. Uprkos ozloglašenosti broda, ne znaju svi da je Titanik bio opremljen nekim od najsofisticiranijih kulinarskih objekata na površini i da se može pohvaliti elegantnim kafićima i raskošnim restoranima koji su bili rivali najboljim restoranima u Parizu i Londonu.

Ogromno osoblje je gotovo neprekidno radilo da bi pripremilo više od 6.000 obroka dnevno. Na glavnoj kuhinji, koja je proizvodila hranu za putnike prve i druge klase, bile su ostave za posluživanje; mesara; pekara; kuhinje sa povrćem; specijalizovane prostorije za srebro i porcelan; sobe za vino, pivo i ostrige; i ogromne kante za skladištenje tona uglja potrebnih za gorivo za 19 peći, ploča za kuvanje…

Putnici prve klase bili su počašćeni izvanrednim iskustvom u restoranu za svaki obrok, guštajući se u delicijama kao što su pašteta od foa gras, breskve u želeu od šartreza i valdorf puding.

Njihove večere su se sastojale od do 13 jela – svako sa različitim pratećim vinom – i mogle su da traju četiri ili pet sati. Pošto su restorani prve i druge klase delili kuhinju, verovatno je da su gostima druge klase bila ponuđena neka od istih jela kao i putnicima prve klase – bez opsežnih parova vina.

Daleko stroži, trećerazredni obroci sadržavali su jela poput krepkih variva, supe od povrća, prasećeg pečenja sa žalfijom i lukom, kuvanog krompira, keksa i sveže pečenog hleba sa pudingom od šljiva i pomorandže. Dolazeći iz zemalja poput Irske i Norveške u kojima je bilo malo svežeg voća i povrća, mnogi putnici treće klase verovatno su smatrali da je njihov meni skoro dekadentan.

Rečeno je da je kuhinjsko osoblje Titanika dalo sve od sebe da pripremi jela koja bi putnici iz raznih zemalja smatrali utešnim i hranljivim.

Dakle, šta su putnici Titanika jeli satima pre nego što je njihov „nepotopivi“ brod dočekao svoj tragični kraj? Pošto je posle katastrofe pronađen jelovnik prve klase, znamo šta je servirano najbogatijim gostima uveče 14. aprila 1912.

Po običaju, gozba je počela sirovim ostrigama i raznim predjelima, nakon čega je usledio izbor konzome Olga (teleća čorba sa ukusom jesetrine srži) ili krem supa od ječma. Sledeći je bio lagano poširani atlantski losos preliven bogatim sosom od muslina.

Za četvrto i peto jelo putnici su birali tako bogata i složena proteinska jela kao što su file minjon Lili, sot od piletine Lionez, jagnjetina sa sosom od nane, pečeno pače sa sosom od jabuke i juneće meso sa šato krompirom. Prilozi su uključivali kremastu šargarepu, kuvani pirinač i zeleni grašak, kao i parmentier i kuvani mladi krompir.

'Šta se jelo na Titaniku? 2
Foto: Screenshot IMDB

Sredinom ovog epskog obroka servirano je sredstvo za čišćenje nepca poznato kao „punč romane“, napravljeno od vina, ruma i šampanjca. Raskošno jelo je zatim nastavljeno pečenjem sa krbuljicom, hladnim dresingom od špargli i paštetom od pačije ili guščije džigerice.

Izbor deserta uključivao je breskve u želeu od šartreza (francuskog likera), eklere od čokolade i vanile, valdorf puding i francuski sladoled. Zatim je predstavljen asortiman voća, orašastih plodova i sireva, a zatim kafa, porto, cigare.

Putnici prve klase – grupa u kojoj su bili poznati Džon Džejkob Astor IV i Bendžamin Gugenhajm, između ostalih istaknutih milionera – zatim su se okupili u sobi za pušače ili u elegantnoj prijemnoj sobi u obliku potkovice, gde je brodski orkestar svirao izbor klasične i popularne muzika do 23 časa.

Od 2.200 putnika i posade Titanika, nešto više od 700 ljudi preživelo je katastrofu. Iako može izgledati pomalo sablasno, bezbrojna luksuzna krstarenja, svečane večere i kulinarski spomenici održavaju se svake godine u znak sećanja na godišnjicu legendarnog potonuća, često imitirajući poslednji obrok pojeden na brodu.

Na 100. godišnjicu tragedije došlo je do porasta ovih događaja, a grupe ljudi širom sveta okupile su se da probaju poslastice u kojima su putnici Titanika uživali 14. aprila 1912. godine.

Više klase nisu volele restorane

Boravak na moru je bio vrhunac dana svakog putnika i za sve klase putnika Titanik je ponudio nešto novo i drugačije. Štampane karte menija su preplavljene najnovijom francuskom kuhinjom za putnike prve klase. Oni u 2. klasi imali su izbore koji su bili rivali većini regionalnih hotela, a u 3. klasi obična jednostavna hrana i dosta toga je bilo uobičajeno.

Ono što je danas možda teško ceniti jesu visoki standardi usluge koje su iskusili svi putnici 1912. godine. Za putnike prve klase koji su večerali u restoranu Titanik i plaćali dodatno za ovo ekskluzivno iskustvo u restoranu, usluga i kuhinja su bili u rangu sa najboljim evropskim hotelima kao što su Ritz ili Hotel Cecil u Londonu.

Tokom velike ekspanzije železnice 1890-ih i ranih 1900-ih, obroci za svaku klasu putnika su uvek bili uključeni u njihovu ugovornu kartu.

Obedovanje, posebno u hotelima, bilo je neprihvatljivo od strane viših klasa 1890-ih. Mnoge stare etablirane porodice jednostavno nisu večerale u javnosti.

Novi kralj i nova edvardijanska era promenili su stavove, posebno među mlađim članovima plemstva. Moderno industrijsko bogatstvo Amerike i brojni milioneri koji su to stvorili, takođe su pomogli da se promeni stav prema obedovanju u javnosti.

Okeanski brodovi su takođe odigrali svoju ulogu u efektivnoj demokratizaciji restorana. Klasni sistem je postao više definisan i zavisio je od materijalnog statusa osobe, a ne od njenog društvenog položaja, prateći strukture koje su postavile železničke kompanije sa svojim troklasnim sistemom.

Pre ovoga, 1880-ih i 90-ih godina, postojale su dve klase – razlike između njih su bile ogromne. Prva je bila luksuzna, čak i po današnjim standardima. Najbolja hrana koju za stolom poslužuju uniformisani kelneri sa porculanom, srebrnim tanjirima i staklenim posuđem. Poređenja radi, osnovni obroci druge klase, uglavnom se sastoje od kuvanog mesa i povrća, a putnici se služe u kafeterijskom stilu i jedu svoje obroke pored mesta gde su spavali.

Glavni kuvar

Restoran na Titaniku je bio veoma posebno mesto. Restoran je imao sopstvenu kuhinju i prostore za pripremu, koristio je drugačiji uzorak porculana i srebrnog tanjira. Postojao je kao privatna koncesija i kojim je upravljao Luiđi Gati, italijanski restoran koji je posedovao nekoliko objekata u Londonu. Za prvo Titanikovo putovanje, Gati je doveo Pjera Rusoa, svog glavnog kuvara. Ruso, star 49 godina, rođen je u Francuskoj, ali je mnogo godina radio u Britaniji. Veoma iskusan, postao je kuvar u prestižnom hotelu North British Station u Edinburgu, otvorenom 1902. godine.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari