mekintošFoto: Shutterstock/Audio und werbung

 

Pre tačno četiri decenije, 24. januara 1984, prvi Eplov mekintoš računar bio je dostupan za kupovinu.

Mekintoš je u početku loše prošao, jer je bio prespor i preskup, ali je ipak bio prvi komercijalno uspešan lični računar koji je koristio miš i grafički korisnički interfejs.

To su neke opcije koje danas shvatamo zdravo za gotovo, a mnoštvo onog što je imao Mac kasnije je integrisano u Majkrosoftov Windows.

Prodaja prvog meka najavljena je 22. januara 1984, tokom Superboula, kada je Epl emitovao svoju čuvenu reklamu koju je režirao Ridli Skot.

Reklama inspirisana Džordžom Orvelom prikazuje ženu koja trči kroz futurističku citadelu, baca macolu na ekran i građanima u šoku kaže da se spreme za mekintoš.

Ona je trajala samo 60 sekundi i inspirisana je romanom 1984, o distopijskoj budučnosti, a predstavljala je „bockanje“ konkurentske firme IBM, tadašnjeg lidera na tržištu.

Cilj ove reklame je bio da prikaže da se može pronaći sredstava za borbu protiv „strašne“ kompanije IBM, mnogo pre pojave Windows sistema.

Iako se Stivu Džobsu pripisuje osmišljavanje Eplovog mekintoša, ovaj projekat započeo je još 1970-ih Džef Raskin, zaspoleni u Eplu.

On je zamislio jeftini lični računar koji bi bio lak za korišćenje prosečnom korisniku, a želeo je da je nazove po omilljenoj vrsti jabuke, samo je način pisanja promenjen iz pravnih razloga.

Raskin je 1979. oformio tim koji je napravio prvi hardver i softver, što je privuklo pažnju Stiva Džobsa, jednog od osnivača Epla, koji je shvatio potencijal toga.

Raskin je projekat napustio 1981. zbog neslaganja sa Džobsom i finalni dizajn mekintoša je mnogo bliži Džobsovim idejama nego Raskinovim.

Mekintoš je danas vrlo moćna mašina

Ovaj računar dolazio je sa dve aplikacije namenjene prikazivanju interfejsa – MacWrite i MacPaint, što je mnoge oduševilo u startu.

Uprkos tome što se smatra da je bio vrlo spor, ovaj računar je postigao ogromni uspeh i doneo brojne milijarde kompaniji.

Današnji MacBook mnogo je daleko od zamisli pristupačnog računara i više predstavlja stvar prestiža u odnosu na ono što je trebalo da postane.

Međutim, to ne sprečava izlazak nove generacije i prodaja ne opada, te je ovo i dalje jedna od najuspešnijih priča u svetu tehnologije.

Izvor: EuroWeekly

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari