Kontroverza oko dodavanja boje starim crno-belim filmovima ponovo postaje aktuelna u SAD. Prvi put se priča o tome povela 80-ih i 90-ih godina prošlog veka kada je Ted Tarnerova kompanija počela da „koloriše“ neke stare naslove iz videoteke Vorner Brosa za potrebe televizije. Iako je to u početku izgledalo bezazleno, sve se „zakuvalo“ kada se pristupilo bojenju ozbiljnijih filmova kao što su originalni „Kradljivci tela“, „Malteški soko“, pa čak i „King Kong“ i „Kazablanka“ – mnogi su to proglasili „kinematografskom blasfemijom“.

Kontroverza oko dodavanja boje starim crno-belim filmovima ponovo postaje aktuelna u SAD. Prvi put se priča o tome povela 80-ih i 90-ih godina prošlog veka kada je Ted Tarnerova kompanija počela da „koloriše“ neke stare naslove iz videoteke Vorner Brosa za potrebe televizije. Iako je to u početku izgledalo bezazleno, sve se „zakuvalo“ kada se pristupilo bojenju ozbiljnijih filmova kao što su originalni „Kradljivci tela“, „Malteški soko“, pa čak i „King Kong“ i „Kazablanka“ – mnogi su to proglasili „kinematografskom blasfemijom“. Čistunci su naglašavali kako je sve – od rada kamere, preko osvetljenja do dekoracije seta u tim filmovima bilo pažljivo rađeno da bi se gledalo crno-belo. A boja dodata takvim filmovima je, definitivno, izgledala pogrešno.
Sada je na scenu stupio usavršeni proces dodavanja boje crno-belim filmovima iz kompanije Legend Films, i njihov rad će se videti na filmovima koji upravo stižu kao DVD izdanja. Treba reći da to nisu samo digitalno unapređene kopije filmova, već da će kupci diskova biti u mogućnosti da film gledaju kako u boji, tako i u originalnom crno-belom izdanju.
Među prvim takvim izdanjima su neki od SF B-filmova iz 50-ih, koje je snimala Kolumbija, uz specijalne efekte legendarnog animatora Rej Harihauzena. U pitanju su filmovi „Došlo je iz morskih dubina“, „Zemlja protiv letećih tanjira“ i „20 miliona milja do Zemlje“ (već objavljen prošlog meseca).
Harihauzen je lično nadgledao projekat pravljenja specijalnih edicija ovih filmova koji stižu na po dva diska i naglašava kako bi oni bili snimljeni u boji ali da za njih, pre pola veka, jednostavno nije bilo dovoljno novca.
Ovoga puta čak i kritičari „veštačkih boja“ će morati da priznaju da je konačni rezultat dobar. Tonovi boje su daleko prirodniji nego što se to ranije videlo kod bojenih filmova, a sam proces doneo je i unapređenje kod nekih specijalnih efekata.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari