Baza podataka Fejsbuka čini tu kompaniju jednom od najuticajnijih korporacija u svetu, ocenjuje britanski Bi-Bi-Si.
Bi-Bi-Si predstavlja istraživanje beogradske kompanije Share Lab, koja je pokušala da utvrdi strukturu i odnose moći unutar Fejsbuka, analizirajući unutrašnje procese koje koristi taj tehnološki gigant.
Pre dve godine su Vladan Joler i njegovi saradnici u Beogradu počeli da istražuju način rada Fejsbuka, jedne od najmoćnijih korporacija u svetu.
Grupa, u kojoj su bili stručnjaci za sajber forenziku i vizualizaciju podataka, prvo je sagledala „različite oblike takozvane nevidljive infrastrukture“ koja stoji za internet provajdera u Srbiji.
Potom su Joler i njegovi saradnici počeli da analiziraju rad Fejsbuka.
Da je kojim slučajem zemlja, Fejsbuk bi bio veći od Kine, konstatuje Joler, predavač na Univerzitetu u Novom Sadu.
Joler je istakao da Fejsbuk, tehnološka kompanija iz Silikonske doline, koja je jedva u tinejdžerskim godinama, prosečno skladišti 300 petabajta podatak.
Ima skoro dve milijarde korisnika, a njen prihod u 2016. iznosio je skoro 28 milijardi dolara.
Joler napominje da je to samo mali broj informacija o Fejsbuku u poređenju sa onim što se odigrava unutar tog tehnološkog giganta.
Svako od nas kada nešto objavi na Fejsbuku, kada označi neke ljude ili kada napiše neki komentar, u suštini radi za tu društvenu mrežu, ocenio je Joler.
Podaci o našoj aktivnosti Fejsbuku snabdevaju sistem algoritama te društvene mreže, u kojoj se, kako je objasnio Joler, ponašanje korisnika pretvara u produkt.
Pokušaj da se razmrsi taj uglavnom skriveni proces pokazao se kao posao ogromnih razmera, navodi Bi-Bi-Si.
Joler je naglasio da su on i njegovi saradnici pokušali da utvrde sve načine na koji korisnici komuniciraju sa Fejsbukom i ishod tog procesa.
Registrovali smo opciju za sviđanje (lajkovanje), deljenje sadržaja, potragu, kao i mogućnost za „osvežavanje“ podataka, ali i unošenje fotografija, dodavanje novih prijatelja, imena i svega ostalog što govori o samim korisnicima, objasnioo je Joler.
Sve ono što odobravamo Fejsbuku na uvid kroz razne opcije,konstatovao je Joler i dodao da su to samo detalji mnogo šire slike i da njegovi saradnici i on nastoje da sagledaju bazu podataka Fejsbuka.
Rezultati su bili začujući. Grafikon informacija pokazuje kako se podaci koje dajemo Fejsbuku koriste da se utvrde naša seksualna orijentacija, politička opredeljenost, socijalni status i razne navike, navodi Bi-Bi-Si.
Jedan grafikon pokazuje kako sve informacije, od linkova koje objavimo na Fejsbuku za stranice koje nam se sviđaju, do našeg ponašanja u sajber prostoru u vlasništvu Fejsbuka, bilo da je reč o Instagramu, WhatsApp ili povezanim sajtovima, mogu da budu predmet obrade u ogromnom algoritamskom procesu kompanije, navodi Bi-Bi-Si.
Tako nešto omogućava Fejsbuku da zatrašujućom preciznošću sagleda svoje korisnike, bilo da želi da utvrdi da li vole korejsku hranu, do toga koliko dugo vremena putuju na posao ili koliko im deca imaju godina.
Drugi grafikon posvećen je dozvolama koje mnogi korisnici dobrovoljno daju Fejsbuku preko opcija na svojim mobilnim telefonima, uključujući mogućnost na pristup svakoj teksutalnoj poruci bez prethodnog odobrenja ili skidanju novih fajlova, kao i preciznom utvrđivanju lokacije korisnika.
Pojedinačno gledano, to sve pruža velike mogućnosti, a kada se ti podaci objedine onda se stvara mogućnost za eksploataciju, objašnjava Joler.
Ako obratite pažnju samo na poruke koje se nazivaju cookies ili davanje pristanka za aplikacije na mobilnim telefonima i zadržavanju podataka, svaka od tih stvari je sa stanovišta analize podataka veoma uznemiravajuća, smatra Joler.
Fejsbuk je godinama uveravao da su mu od najveće važnosti bezbednost i zaštita privtnosti korisnika, podseća Bi-Bi-Si i napominje da kompanija tvrdi da u svakoj zemlji poštuje zakon o privatnosti.
Hiljade zaposlenih u Fejsbuku je angažovano radi kontrole sadržaja. Joler, međutim, smatra da ga je istraživanje učinilo malo paranoičnim u vezi sa podacima koje kompanija čuva i da je na duži rok gledano zabrinut.
Podaci će ostati u rukama kompanije, ali čak i ako su njegovi rukovodioci odgovorni i pouzdani, kakvi će biti oni koji će voditi kompaniju za 20 godina, upitao je Joler.
Stručnjaci smatraju da je rad organizacije Share Lab vredan i impresivan. To je najverovatnije najdetaljniji posao posvećen analizi Fejsbuka koji sam videla, ocenila je dr Džulija Pauels, stručnjak za tehnološko pravo na Cornell Tech.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.