Generacija Y je rođena između 1980. i sredine ‘90ih godina, a neki sugerišu da ova grupa uključuje i par godina mlađe. Nakon dubljeg razmatranja, ispostavlja se da je Generacija jaka ciljna grupa za svu robu (široke potrošnje) i niz usluga. Ovim putem shvatamo kakve su im navike, način života, i konačno- stavovi i preferencije koja ova grupa iskazuje.

Generacija rođena u periodu između 1980. i 1995 je daleko više tehnički potkovana od svojih prethodnika. Oni su mladi, prijemčivi, i spremni da private sve nove trendove, uključujući i one ključne za poslovanje: potrošačke navike, upotrebu novih tehnologija i interneta.

Iako se karakteristike ove generacije analiziraju uglavnomu kontekstu ljudskih resursa (vernost poslodavcu, značaj privilegija i beneficija, fleksibilnost radnog odnosa, mogućnosti za razvoj karijere), ovi faktori su snažno povezani sa svakodnevnim kupovnim odlukama i stilom života uopšte. Čak 71% Generacije Y veruje da su zahtevi poslodavca u sukobu sa njihovim privatnim životom, a još jedan značajan deo bi bio voljan da zameni deo svoje plate ili brzo unapređenje za smanjenje radnog vremena. Fokusirani su na uspostavljanje ravnoteže između slobodnog vremena i poslovnog života, i to ih čini idealnom potrošačkom grupom. Pripadnici generacije Y su duboko angažovani u virtuelnom svetu, intenzivno povezani sa onlajn medijima, i uživaju u internetu na različitim uređajima. Njihove karakteristike kao internet korisnika navode na razmišljanje, naročito kada se uzmu u obzir njihove kupovne navike. Isto važi i za elektronsku trgovinu – potencijal ove grupe zaslužuje pažnju, jer se ispostavilo da je internet kanal koji rado koriste.



Onlajn finansije



Internet je postao sredstvo prikupljanja podataka, u smislu usluga koje nude finansijske institucije, ali i što se tiče upravljanja sopstvenih sredstava. Prema istraživanjima Gemiusau Poljskoj, internet je broj jedan izvor informacija o finansijskim proizvodima (54% u grupi od 18-24, a grupa od 25-34 godina 51% ). U tom kontekstu, maldi korisnici internet najčešće posećuju sajtove banaka i finansijskih institucija, pa tek onda finansijske portale i sajtove. Ekspoziture banaka nisu omiljeno mesto sakupljanja informacija (32% i 40%, u starosnim grupama koje pripadaju Generaciji Y). Isto važi i za tradicionalne medije (za TV ovo je 38% i 33%; za dnevne novine oko 15%, a radio 14% u obe starosne grupe). Ponekad su izvor porodica i prijatelji (takvoj preporuci veruje 33% i 23% istraženih starosnih grupa).



Generacija Y rado koristi onlajn bankarske usluge (73% u grupi od 18-24, i 82% u onoj između 25-34). Ovim putem oni uglavnom proveravaju stanje svog računa, istoriju poslovanja i transfere, a ređe dopunjuju pripejd mobilne brojeve (50% i 58% ispitanika).



Iz perspektive banaka i finansijskih institucija važna je i činjenica da čak 35% mladih korisnika interneta traže ponude ukucavanjem fraze u search bar svog pretraživača, ili navodeći www adrese koje su videli putem oglasa (28% i 27% u obe grupe). Ovo je zanimljiv trend premeštanja interesovanja i inicira interakciju potrošača koja proizilazi iz prisutnosti i dostupnosti proizvoda onlajn.



Generacija Y i eTrgovina



Generacija Y se savršeno uklapa u trend elektronske trgovine (npr. u Poljskoj ovo tržište ima neverovatan skok od 25%godišnje). Povećanje vrednosti eTrgovine pripisuje se obrascima ponašanja koji se primećuju kod ove grupe – s jedne strane karakteriše ih značajna kupovna moć (prihodi), a s druge – velika upućenost u pravila i alate kupovine preko interneta i korišćenje mobilnih uređaja.



Prema istraživanju Gemiusa, finansijsko stanje ima najviše uticaja na kupovinu i potrošački entuzijazam. Što je viši status, to je i pozitivan stav prema kupovini veći, a to uključuje i onlajn potrošnju. Ipak najvažniji kriterijum za izbor elektronskih kanala kupovine, kako kažu korisnici interneta, su niske cene (84% u grupama od 20-24 i 25-34), kao i ušteda vremena, udobnost kupovine (67% i 69%) i besplatna dostava (3% i 41%).



Kada i zašto kupovati onlajn?



Istovremeno,isti argumenti bi podstakli Generaciju Y da još češće kupuju onlajn. Niže cene će biti podstrek za 21% korisnika u grupi od 20-24 godine, a 17% za grupu od 25-34 godina. Iznad svega, faktor koji bi najefikasnije uticao na korisnike da intenziviraju onlajn potrošnju, jeste bolji finansijski položaj (24% i 29% ispitanika).



Naravno, potrošači koje smo analizirali bi veoma rado iskoristili svaku promociju i druge oblike specijalnih onlajn ponuda. Šta ih najviše privlači? Najprimamljivije su redovne promocije i rasprodaje (79% u starosnoj grupi od 20-24 i, 73% u onoj od 25-34 godina), specijalne cene za setove proizvoda (36% i 48%), tip promocije “kupiš 2, dobiješ 1 besplatno” (42% i 46%), sezonske i povremene promocije, kao što je Dan zaljubljenih (ovaj princip se pokzao najefikasnijim kod tinejdžera, dostigavši 43% u grupi od 15-19 godina).



Prilikom planiranja marketinških i prodajnih aktivnosti usmerenih ka Generaciji Y, korisno je razmisliti u kojoj fazi života se potrošač nalazi. Na primer, potencijal predstavnika Generacije Y, kada je u pitanju online prodaja usluga osiguranja, je potpuno neiskorišćen. Da bi se ovaj potencijal iskoristio na najefikasniji način, kompanije bi trebalo da segmentišu klijente prema karakteristikama koje bi u budućnosti obezbedile veće prihode, kao na primer stručne spreme. Slučaj je drugačiji kada se razmatraju prodavci odevnih predmeta. Ovakve prodavnice su najpopularnije među mladima. Njih nije potrebno privlačiti da kupuju, već da troše više. Što se tiče školskog pribora, on je najpotrebniji početkom školske godine. U tom periodu, online prodavnice koje nude šarene sveske i olovke bi trebalo da se fokusiraju na održavanje dobrih odnosa sa klijentima, pre nego na ulaganje u novu grupu potrošača.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari