Iako su društvene mreže najavile oštru borbu protiv manipulacija i lažnih vesti, u susret (mnogobrojnim) izbornim kampanjama u 2020. godini, situacija nije baš tako jasna.
Naime, Fejsbuk je zvanično saopštio da će proveravati strane koje postavljaju (i plaćaju) političke oglase, ali neće proveravati i sam sadržaj oglasa, jer ‘pokušava da bude neutralan’.
To u praksi znači da ako zvanični nalog neke političke opcije plati oglas, te nema istoriju prekršaja na ovoj platformi (trusted account), onda će u oglasu moći da kaže gotovo šta god želi, pa čak i targetira svoje političke protivnike, ili neopredeljene birače.
Sa druge strane, Tviter, kao omiljeno medijsko ‘oružje’ brojnih političara širom sveta, zabranio je nedavno sav desničarski i ekstremistički sadržaj.
Ipak, ni u ovom slučaju nije jasno kako će Tviter sankcionisati one koji krše pravila, naročito ako su u pitanju nalozi šefova država, ministara ili državnih službi i organizacija.
Ni video servis Jutjub ne dozvoljava ekstreman i desničarski sadržaj, ali zato je i dalje miguće platiti video oglase koji se emituju na ovoj mreži, a često sadrže političke poruke.
O ovome svedoči ogroman broj stranačkih Jutjub kanala, kao i ličnih kanala mnogih funkcionera – čak i kod nas, na kojima se vrši neskrivena politička propaganda.
Često se na ovim kanalima nalaze i čitava obraćanja iz Skupštinske sale, snimci sa tribina, pa čak i (stranačkih) humanitarnih akcija, koje se dalje dele na Fejsbuku i Tviteru.
Internet će u 2020. godini biti globalno ‘političko bojno polje’, jer je odavno utvrđeno da se na ovaj način najlakše mobilišu aktivisti, simpatizeri i (potencijalni) glasači. Što se samih društvenih mreža tiče, kod njih je ‘business as usual’.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.