Emotiv Systems, kompanija iz San Franciska specijalizovana za proizvodnju kompjuterskih igara pustila je u prodaju EEG kacige i razvojni softver koji će proizvođačima video igara omogućiti da prave igre i virtuelna okruženja koja će detektovati električne impulse iz mozgova igrača zarad kontrolisanja radnji na ekranu.
Emotiv Systems, kompanija iz San Franciska specijalizovana za proizvodnju kompjuterskih igara pustila je u prodaju EEG kacige i razvojni softver koji će proizvođačima video igara omogućiti da prave igre i virtuelna okruženja koja će detektovati električne impulse iz mozgova igrača zarad kontrolisanja radnji na ekranu.
Njihov sistem ima tri različite primene. Prva prepoznaje izraze lica, npr. namigivanje, osmehe, položaje obrva i usta, i automatski ih, u trenutku, prenosi na igračevog „avatara“ – njegovu vizuelnu reprezentaciju u virtuelnom okruženju. Ova namena je pogotovo korisna za virtuelne svetove, poput Second Life-a, u kojima je potrebna velika veština da bi se ovladalo svim prečicama na tastaturi za izazivanje različitih emotivnih stanja kod igračevog lika. Druga značajna primena vezana je za sposobnost tog sistema da razlikuje dva emotivna stanja kod igrača, uzbuđenje i smirenost, i da shodno tome prilagodi muzičku podlogu, ili da utiče na to kako će se drugi virtuelni likovi odnositi prema igraču. Treći deo softverskog paketa može da prepozna za sada umeren broj svesnih namera koje se mogu koristiti za guranje, pomeranje, rotaciju i podizanje predmeta u virtuelnom okruženju.
Sama zamisao o korišćenju moždanih aktivnosti čoveka za interakciju sa kompjuterom nije ništa novo. Veliki broj američkih univerziteta ima istraživačke timove posvećene dekodiranju misli iz mozga u svrhe manipulisanja kursora na ekranu, što je neizmerno korisno za hendikepirane ljude.
Upoteba Emotiv sistema je jednostavna. Sastoji se iz stavljanja EEG kacige i pričvršćivanja najvećeg broja senzora za skalp. Sistem će automatski prepoznavati izraze lica i emotivna stanja. Međutim, da bi efikasno manipulisao predmetima u virtuelnom okruženju, igrač će morati da prođe kroz niz treninga u kojima će morati da se mentalno skoncentriše na pomeranje kutije – svojevrsno treniranje „virtuelnih mišića“.
Međutim, pošto Emotiv još uvek čeka na izdavanje patenta za svoje proizvode, njihovi istraživači nisu spremni da otkrivaju detalje na osnovu kojih njihovi sistemi funkcionišu, već samo tvrde da su došli do niza zapanjujućih otkrića u oblasti interakcije ljudskog mozga i mašine.
Istaknuti pripadnici naučne zajednice su skeptični povodom ovog proizvoda, i naglašavaju kako, čak i u kontrolisanim laboratorijskim uslovima, obično je neophodno stavljati provodni gel na obrijanu glavu da bi se tako slabi impulsi lakše sproveli, a da je i tada uspeh polovičan. Trenutna spekulacija je da sistem firme Emotiv koristi neke druge impulse, kao što su, na primer, električni impulsi koji prenose naredbe za pomeranje mišića očiju, lica i skalpa. Njihov električni potencijal može da bude i do 15 puta jači od onog za impulse „običnih misli“, stoga je čak verovatno da, kada se osoba skoncentriše na pomeranje virtuelnog predmeta, zapravo izaziva nesvesno grčenje mišića vilice, čela ili jezika, koji se onda mogu lakše detektovati.
Međutim, eksperti su i dalje skeptični. Čak i da je takav slučaj, oni smatraju da bi usavršavanje i testiranje takvog sistema iziskivalo mnoga istraživanja i osoben napredak u tehnologiji kakvi još nisu široko dostupni, a ponajviše bi tome koristilo veće razumevanje načina na koji se moždani impulsi vezuju za razmišljanje.
Emotiv ipak insistira da je sada pravi trenutak za ovaj proizvod i smatra da će se on naći u javnoj upotrebi već tokom 2008. godine.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.