Istorijski rast Epla do tržišne vrednosti od 2.000 milijardi dolara uprkos pandemiji i dubokoj recesiji, učvrstio je njegovu titulu najvrednije kompanije na svetu, ali i podvukao zavisnosti od tehnologije, posebno u vreme kada je korona virus primorao ljude da zatvoreni u svojim kućama komuniciraju, rade i uče preko interneta, prenosi Radio Slobodna Evropa (RSE) pisanje svetskih medija.
Jedva dve godine pošto je postao prva kompanija na svetu s tržišnom vrednošću od hiljadu milijardi dolara, Epl je došao do vrednosti od 2.000 milijardi dolara, piše Fajnenšl tajms i ukazuje da je proizvođač Ajfona prva američka kompanija i tek druga u svetu koja je prešla taj prag.
Epl je došao do 2.000 milijardi dolara tržišne vrednosti – ukupan broj akcija kompanije pomnožen vrednošću jedne akcije – u sredu, kada je u prepodnevnom trgovanju na Njujorškoj berzi vrednost akcije bila na 477,67 dolara. Tokom dana akcije Epla su nešto pale pa je na kraju dana vrednost kompanije bila oko 1.980 milijardi dolara.
Saudi Aramko, u vlasništvu Saudijske Arabije, u decembru je nakratko dosegao dve hiljade milijarde dolara tržišne vrednosti posle izlaska na berzu te naftne kompanije, ali su njene deonice od tada pale, pa je sada njena vrednost oko 1.800 milijardi dolara, što je, kako piše britanski list, Epl nadmašio prošlog meseca.
Rast vrednosti akcije Epla za više od 50 odsto ove godine usledio je uprkos različitim poslovnim izazovima, između ostalog, zatvaranju njegovih prodavnica zbog korona virusa. To se dogodilo i dok je kompanija pod političkim pritiskom zbog oslanjanja na proizvodnju Kini, ali i suočena s optužbama za nekonkurentsko poslovanje.
Eplu je trebalo 42 godine da dostigne hiljadu milijardi dolara vrednosti, ali mu je trebalo samo dve godine da stigne do 2.000 milijardi, ukazuje Njujork tajms i ističe da je posebno zapanjujuće što je drugih 1.000 milijardi dolara došlo u poslednje 21 nedelje, dok se globalna privreda smanjuje brže nego ikada ranije usled pandemije izazvane korona virusom.
Dolazak do novog rekorda je zacementirao Eplovu titulu najvrednije kompanije u svetu na berzama i istakao kako je pandemija bila pogodna za tehnološke gigante, navodi list. Sredinom marta, vrednost Epla je bila ispod hiljadu milijardi dolara, pošto je cena akcija pala usled straha od korona virusa, ali su posle agresivnih mera Federalnih rezervi za umirivanje investitora, berze uzletele, posebno akcije Epla, Majkrosofta, Amazona, Alfabeta i Fejsbuka.
Jedan od glavnih berzanskih indeksa u Njujorku, S&P 500, u utorak je dostigao novi rekord, ukazuje Njujork tajms, dodajući da su investitori uneli milijarde dolara u tehnološke divove, kladeći se da će biti utočiste od recesije izazvane pandemijom.
Vrednost tih pet kompanija je narasla za skoro 3.000 milijardi dolara od 23. marta, skoro koliko je poraslo sledećih 50 najvrednijih kompanija iz indeksa S&P 500. Samo vrednost Epla je rasla za oko 6,8 milijardi dolara dnevno, što je više nego ukupna tržišna vrednost Ameriken erlajnsa.
Brz rast Epla do 2.000 milijardi dolara je, prema oceni Njujork tajms, posebno zapanjujući pošto kompanija nije uradila mnogo u poslednje dve godine. Ipak, s razumevanjem kako ljudi komuniciraju, zabavljaju se i kupuju, poslovanje kompanije je dodatno učvršćeno pandemijom koja je primorala ljude da rade, uče i druže se preko interneta.
Sve veće oslanjanje na tehnologiju dovodi do rasta Epla i drugih velikih internet kompanija poput Amazona, što je stvorilo jaz između tehnološke industrije i drugih sektora poput energetike i turizma koji su usred pandemije COVID-19 suočeni s padom potražnje i bankrotima, piše Volstrit džurnal.
Tehnološki sektor je jedan od nekoliko u kojima se očekuje nastavak rasta u narednim godinama, ukazuje list, navodeći da analitičari kažu da bi u „klubu od 2.000 milijardi dolara“, Eplu uskoro mogli da se pridruže drugi tehnološki džinovi.
Rast elektronske trgovine i „klaud usluga“ doveo je Amazon i Majkrosoft do vrednost od oko 1.600 milijardi dolara, Alfabet na oko hiljadu milijardi dolara, dok je tržišna vrednost Fejsbuka oko 750 milijardi dolara.
Samo dve nedelje pošto su šefovi najvećih tehnoloških kompanija u američkom Kongresu tvrdili da nisu previše moćni, Epl je dostigao vrednost koja nesumnjivo pokazuje da je jedna od najmoćnijih kompanija u svetu, piše Tajms.
Mnogi analitičari ukazuju da je Eplov ekosistem ključ njegovog uspeha. Zašto, na primer, kupiti Garminov pametni sat, kada on ne može tako lako da se poveže s Ajfonom kao što može Epl voč, kako navodi list, ukazujući da se svi Eplovi uređaji lako povezuju međusobno.
Ipak, uspeh Epla bi mogao biti početak njegovog pada, upozorava Tajms, dodajući da sistem te kompanije počinje da iritira mnoge – od regulatora do drugih kompanija koje se sve više bune što im Epl uzima 30 odsto kupovine njihovih aplikacija.
Vrednost od 2.000 dolara bi na kraju, ocenjuje londonski list, mogla biti prokletstvo, a ne blagoslov kada regulatori budu razmatrali da li bilo kojoj kompaniji treba dozvoliti da bude toliko velika.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.