avionFoto: EPA/YM YIK

Uređaji koji se strujom napajaju litijum-jonskim baterijama češće se pregrevaju tokom leta avionima, a putnici ih obično stavljaju u torbe koje idu u prtljažni prostor, gde se požar možda neće otkriti tako brzo.

Broj slučajeva pregrevanja je porastao za 28 odsto od 2019. do 2023. godine, mada su takvi događaji relativno retki, navodi se u izveštaju firme „UL Standards“ objavljenom danas.

E-cigarete su se pregrevale češće od bilo kojeg drugog uređaja koji radi na baterije, prijavilo je 35 avio-kompanija, navodi se u izveštaju.

U 60 odsto svih slučajeva te vrste , pregrevanje – nazvano „termičko bekstvo“, dogodilo se kod sedišta putnika koji je uređaj uneo u avion.

U julu, laptop koji se dimio u torbi, doveo je do evakuacije aviona dok je čekao poletanje na međunarodnom aerodromu u San Francisku.

Prošle godine je avion iz Dalasa za Orlando na Floridi prinudno sleteo u Džeksonvilu na Floridi, pošto se baterija zapalila u prostoru za prtljag iznad sedišta.

Više od jedne četvrtine putnika anketiranih za ovu studiju je reklo da e-cigarete i prenosive uređaje na baterije stavljaju u čekirane torbe koje idu u prtljažni prostor aviona što je protivno popisu SAD.

Uprava za bezbednost saobraćaja zabranjuje da se e-cigarete i uređaji na baterije i baterijski uređaji sa litijum-jonskim baterijama za dopunjavanje baterija tih uređaja (Power Bank) stavljaju u torbe koje idu u prtljažni prostor aviona, ali ih dozvoljava u ručnim torbama koje putnici sami unose u putničku kabinu aviona.

To pravilo postoji upravo zato što je požar u tovarnom prostoru aviona teže otkriti i ugasiti.

„UL Standards“, odeljenje „UL Solutions Inc.“, kompanije za pitanja bezbednosti, svoje nalaze je zasnovalo na podacima 35 putničkih i kargo avio-kompanija, uključujući skoro sve vodeće američke prevoznike.

Federalna uprava za vazduhoplovstvo je prijavila 37 „toplotnih incidenata“ u avionima ove godine do 15. avgusta. Prošle godine je bilo 77 izveštaja o tome, što je 71 odsto više u odnosu na 2019, po podacima Savezne uprave SAD za avijaciju (FAA).

S obzirom da avio-kompanije obavljaju oko 180.000 letova u SAD nedeljno, takvi slučajevi u vazduhu su relativno retki, a stoji i to da se litijumske baterije mogu pregrejati bilo gde da su.

„Ali, znamo da svaki od tih slučajeva na 12.000 metara visine gde lete avioni, predstavlja jedinstvenu opasnost“, rekao je David Vroth iz UL.

Ti rizici su poznati već dugi niz godina.

Pošto su se 2010. i 2011. srušili teretni avioni koji su prevozili tovare litijum-jonskih baterija, vazduhoplovna organizacija Ujedinjenih nacija je razmatrala ograničavanje takvih pošiljki, ali je odbacila strože standarde.

Protivnici takve opšte regulacije, uključujući avio-kompanije, tvrdili su da odluku o prihvatanju pošiljki baterija treba prepustiti prevoznicima, a neki više ne primaju masovne pošiljke baterija.

Najčešći uređaji s litijum-jonskim baterijama koje putnici imaju u avionima su telefoni, laptopi, bežične slušalice i tableti. Oko 35 odsto prijavljenih slučajeva pregrevanja odnosilo se na e-cigarete, a 16 odsto na „Power banks“ – dodatne baterijske pakete za dopunjavanje baterija elektronskih uređaja.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari