Mark ZakerbergFoto: EPA-EFE / YONHAP / POOL SOUTH KOREA OUT

Vlasnik kompanije Meta Mark Zakerberg najavio je velike promene na Fejsbuku i Instagramu. Ukinuće takozvane fekt-čekere, odnosno timove koji su proveravali istinitost objava. Taj posao sada će biti prepušten samim korisnicima. Takav zaokret podiže zabrinutost oko širenja netačnih informacija na društvenim mrežama, ali i podgreva priče da je Zakerbergov potez samo način da se približi Donaldu Trampu.

Mark Zakerberg ponovo okreće novi list i menja način na koji će poslovati njegova kompanija Meta – majka firma Fejsbuka, Instagrama i Votsapa. Objave na tim platformama više neće prolaziti kroz nezavisnu proveru činjenica. Vraćamo se korenima slobodnog izražavanja, kaže drugi po bogatstvu čovek planete, prenosi RTS.

„Došli smo do tačke u kojoj je jednostavno previše grešaka i cenzure. Sistem provere činjenica bio je politički pristrasan i uništio je poverenje korisnika, pogotovo u SAD. Nedavni izbori su kulturna prekretnica koja daje prioritet slobodi govora”, rekao je Mark Zakerberg, vlasnik kompanije Meta.

Proveru činjenica u budućnosti će raditi zajednica, odnosno korisnici društvenih mreža. To praktično znači da će svako moći da upozori i dâ kontekst objavi koju smatra spornom. Sličan sistem već je uveo Ilon Mask na Iksu, nekadašnjem Tviteru.

„Ono što je najavljeno – najavljeno je za SAD, EU ima mnogo stroža pravila i tu će kontrola sadržaja ostati, inače su kazne drakonske. I u samoj Americi je najavljeno da će se ovo klatno, koje je bilo dosta zaljuljano ka liberalnim vrednostima, verovatno vratiti ka možda malo tvrđim vrednostima, ali je veliko pitanje da li to zaista znači ukidanje svake kontrole, a to je prosto nemoguće“, istakao je Zoran Stanojević, urednik Internet portala RTS-a.

„To je poslovna odluka sračunata da se pridruži Trampu, ali je i odluka da se fekt-čekeri uvedu, bila svojevrsna politička odluka sračunata da se diskredituje Trampova politička kampanja”, rekao je Vladimir Vuletić, sociolog.

Zato se potez tehnološkog mogula tumači kao pokušaj da izgladi odnose sa Donaldom Trampom, koji se nije suzdržavao da oštro kritikuje osnivača Fejsbuka. Dodatni argument toj tezi daje i današnja vest da je kompanija Meta donirala milion dolara za Trampovu inauguraciju. Bilo politička ili društveno odgovorna, Zakerbergova odluka uticaće i na rad medija.

„Kad god se suočimo sa vešću koja nam deluje senzacionalistički, velika je verovatnoća da je poluistina ako ne i potpuna neistina i moramo biti obazrivi i proveriti ih iz drugih izvora. Jedini način da se zaštitimo od lažnih vesti jeste da sami naučimo na koji način ćemo razlikovati one vesti koje su lažne od onih koje su tačne”, istakao je Vladimir Vuletić, sociolog.

„Onima koji misle da će sada grunuti veliki količina neistina i lažnih vesti, dezinformacija, njima se čini da je ovo prosto propast sveta i medija, opet kažem bolje je da se ljudi okrenu tradicionalnim medijima koji su istrpeli veliki zulum od strane društvenih medija, koji su oteli i publiku i prihode. To bi bilo bolje nego da se brinemo da li ‘Fejsbuk’ ima ili nema dovoljno dobru kontrolu“, rekao je Zoran Stanojević, urednik Internet portala RTS-a.

Kada će Amerikanci na Fejsbuku osvojiti više slobode u izražavanju, kako kaže Zakerberg, još se ne zna. Neizvesno je i da li će se slična politika na društvenim mrežama primeniti u još nekoj zemlji. Ono što ostaje izvesno je da slobodno izražavanje nije, niti će biti izgovor za neodgovornost prema izgovorenom ili napisanom.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari