Trabant danas puni 60 godina.
Trabant je automobil koji je proizvodila bivša istočnonemačka fabrika automobila (nem. Sachsenring Automobilwerke Zwickau ) iz Cvikaua, u Saksoniji. Bio je najčešće vozilo u Istočnoj Nemačkoj, a masovno je izvožen u zemlje komunističkog bloka, ali i van njega, u Holandiju, Grčku, Veliku Britaniju, Belgiju, Jugoslaviju, pa čak i neke zemlje Afrike.
„Trabant je uspomena iz našeg detinjstva kada smo bili mnogo mlađi nego danas Išli su ljudi iz DDR-a na more, viđali se na putevima, uvek je bilo puno ljudi, mama, tata, peska…“, rekao je Igor Horkić, vlasnik Trabanta. 601, za RTL.
Legendarni trabant je prvi put ugledao svetlost dana pre tačno 60 godina, u istočnoj Nemačkoj.
Imao je samo 4 brzine, stari dvotaktni motor, i svuda se dimilo. Danas je to jedan od najpoznatijih oldtajmera na svetu, ali kada je proizveden, bio je dosta ismejan, piše Index.hr.
Imao je samo 23 konjske snage i prilično glasan motor.
A pošto je tada u Nemačkoj nedostajao metal, proizvođači su neke delove trabanata pravili od tvrde plastike, odnosno duroplasta.
Pojavile su se i priče da bi svinje pojele neke modele čije vlasnici ne bi noću štitili, piše RTL.
Jedan od najpoželjnijih automobila na svetu
A tu scenu je snimio Emir Kusturica u komediji „Crna mačka, bela mačka”. Igor čuva svetlost svog plavog trabanta kao oko u glavi, pa njegove oldtajmer svinje – ne mogu ništa.
„Ne verujem. Svinja je pametna životinja. Sve jede. Ali bi jela plastiku u epoksidnoj smoli…“, rekao je Igor.
Čuveni 601 nabavio je pre 20-ak godina. Tada je koštao oko 700 evra.
„To je jedan od najpoželjnijih automobila na svetu. Zato što je 17,5 miliona ljudi u DDR-u htelo trabi. Ni bubu, ni mercedes. Samo trabi“, rekao je Igor.
Možda zato što je trabi tada bio jeftin. Ali ne više. Stručnjaci nemačkog Classic Data svrstali su ga na drugo mesto među oldtajmerima čije cene ne prestaju da rastu poslednjih godina.
Tako je pre samo šest godina mogao da se nabavi za 3.100 evra, a sa povećanjem od 123 odsto sada vredi skoro sedam hiljada.
Kako?
„Cene automobila su generalno porasle, tako da nema smisla da ovakvi stari automobili vrede mnogo novca. Tokom pandemije, cene oldtajmera su dosta skočile i zvuče kao dobra investicija za očuvanje vrednost novca“, rekao je Kristijan Tićak, glavni i odgovorni urednik Auto, moto i sport magazina.
Cene oldtajmera brutalno rastu
Zato bi bilo najbolje investirati u tatru T613. Nekada najluksuznija limuzina tadašnjeg Istočnog bloka, često je prevozila najviše državne funkcionere. A koristili su ga i u zloglasnom KGB-u. Ona je prva na nemačkoj listi. Za šest godina njegova cena je više nego udvostručena sa 10.400 evra. Tačnije 133 odsto.
„Cene nekih oldtajmera su zaista skočile u nebo. A cene rastu sa potražnjom. A oldtajmer po meni mora da bude automobil koji je zaista nešto posebno, koji je obeležio nekakvu istoriju“, rekao je Dalibor Lebarović, predsednik UO. zagrebački Oldtimer klub.
Istoriju su definitivno obeležili Folksvagenovi pasati.
Prvi je izašao 1973. godine i važio je za najsavremeniji porodični automobil tog vremena.
Bio je glavni model posle Bube, a sada je treći po redu, čija vrednost – i posle 50 godina – raste.
Još 2018. mogao je dakle da se nabavi za nešto više od 5 hiljada evra, a evo ga danas – duplo skuplji – 10 hiljada 600. Verovatno će postati još vredniji i skuplji, jer su popularni kao i uvek.
„Imamo oldtajmere koji su u originalnom, polovni stanju. Ništa na njima nije dirano, patina je originalna. A imamo oldtajmere koji su restaurirani“, kaže Kristijan.
A koje vrede više? Oldtajmeri koji su samo suveniri ili oni koji se voze po putevima? „Ako neko ima auto i onda voli da se vozi u njemu, u redu, ali ipak treba da se brine o sebi i da bude malo oprezan“, rekao je Dalibor.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.