U kolima 37,5 stepeni, a napolju 32: Koji podatak je ispravan? 1Foto: M.P./Danas

Primetili ste da tokom veoma vrućeg dana termometar u automobilu pokazuje znatno veću temperaturu od stvarne a zašto je to tako ima više razloga.

Za početak, vaš automobil zapravo nema ugrađeni termometar. Naravno, brojevi se nalaze tamo na nadzornoj ploči, ali to je merenje termistora, ne termometra, piše rimeteo.portal.

Najčešće se temperatura meri pomoću živinog termometra. Tekuća živa unutar termometra se širi i izdiže do određene vrednosti kada se greje, te se skuplja i pada na nižu vrednost kada se hladi.

Termistor, s druge strane, meri promenu električne struje kao rezultat dodane ili uklonjene topline.

Problem nije s termistorom vašeg automobila. Zapravo, oni su tačni, mali i jeftini.

Pravi problem je gde se termistor nalazi na vašem automobilu. Većina proizvođača automobila stavlja termistor na prednju stranu automobila iza maske.

Ovo mesto izlaže očitavanja instrumenta ponovnoj radijaciji topline s površine puta.

Ne pomaže ni vaša vožnja koja stvara strujanje, osim ako ne jurite velikom brzinom, jer je solarna radijacija s asfalta izraženija, naročito na jakom suncu kada temperatura površine asfalta dostiže i 50°C.

Stoga temperatura koju pokazuje termistor vašeg automobila zapravo je uvećana za zračenje koje dolazi direktno s asfalta, koji je zagrejan suncem, a ta razlika može biti čak i do 10°C.

Zato se realna temperatura vazduha meri nad zelenom površinom, u meteorološkom zaklonu na 2 metra visine.

Sličan efekt imaju i svi termistori postavljeni po fasadama, zgradama i drugim javnim površinama, koji nisu zaštićeni od reradijacije.

Zato, ako tražite tačnu vrednost spoljne temperature, poslednje što bi trebalo da radite jeste da gledate vrednost koja piše na komandnoj tabli vašeg automobila i prema njoj se ravnate kao tačnoj.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari