Novinar magazina Context je otišao na prvi rejv na kome je muziku puštala veštačka inteligencija. Žurka u Londonu je bila eksperimentalna, evo kako je sve izgledalo.
Otišao sam na rejv gde je aplikacija za veštačku inteligenciju puštala muziku i pokretala ljude na plesnom podijumu.
Često se priča da će veštačka inteligencija preuzeti poslove kao što su korisnička pordrška, prevođenje, poslove marketinških stručnjaka, pa čak i pisaca i umetnika.
Kakva je situacija sa DJ-eve?
Najavljen je eksperimentalni rejv, na kom je bilo predviđeno da veštačka inteligencija kontroliše plesni podijum i to je razlog zašto se reporter Adam Smit našao u podrumu „The Glove That Fits“ bara u okrugu Hakni u severnom Londonu.
Nijedna takva numera nikada ranije nije bila puštena, niti će ponovo biti pušte, biće to rejv, drugačiji od svega što ste do ikada videli, navedeno je u najavi samog događaja.
Ova najava je postavila velika očekivanja i stigao sam na mesto događaja pripremljen za neobičan svetlosni šou i neke „jake“ numere.
Evo kako se noć odvijala.
Počelo je dubokim, pulsirajućim tehnom.
Ritmički udarci bubnja su bili isprekidani poput lasera, a eksplozija bele svetlosti koja je dolazila sa DJ deka osvetlila je gust dim, otkrivajući koliko je prostor prazan. Bilo nas je oko 15, za plesni podijum kapaciteta 80.
Iza svetla, nalazio se stari Android pametni telefon. Umetnička dela planeta, čije su se boje brzo preokretale i vraćale, vrtela se na ekranu dok je Mubert, aplikacija koja „kontroliše noć“, nastavljala da radi.
Umesto da generiše samu muziku, Mubert koristi ljudske elemente koji se remiksuju u nove numere za društvene medije ili reklamni sadržaj. Muzičari tada dobijaju deo, kada se koriste njihovi semplovi.
Jedna žena je izvadila telefon da proveri pesmu na Shazam -u, ali rezultat nije pronađen.
Zatim, iznenadna promena – sa sporog ritma aplikacija je prešla u brzu klupsku mešavinu zvukova.
Kombinacija koju je Mubert prikazao te večeri bila je stručna, ali ne i inspirativna. Jedna osoba je opisala atmosferu kao suvu i praznu, dok je druga to opisala kao „pozadinsku muziku“.
Onda se aplikacija pokvarila. Dvaput za redom, Mubert nije mogao da pređe sa jedne numere na drugu. Tišinu su isprekidali uzdisaji razočaranja.
Muzika se nastavila, ali su se greške nastavile tokom cele noći. Bilo je kao da igla preskače na ploči, a onda se pesme sudare.
Na kraju su organizatori uskočili nešto iza ponoći. Muzika je ručno promenjena iz tehno u „run“, 180 otkucaja u minuti, koja je teška na bubnjevima.
Demokratizacija muzike?
Većina rejvera je rekla da su radoznali o mogućnostima da veštačka inteligencija pušta muziku. Nekima je nedostajala veza sa DJ-em i drugim ljudima da bi napravili nova sećanja, a ne samo nove numere.
„Kada imate stvarno dobru noć na rejvu, to je zato što vas DJ vodi kroz putovanje“, rekla je Ana Lora, 26-godišnja istraživačica veštačke inteligencije sa Imperijal koledža u Londonu.
„Vi ste deo jedinstvene svesti, ali sa veštačkom inteligencijom ne vidite da se to dešava“, rekla je.
Za Pola Zgordana, izvršnog direktora aplikacije Mubert, cilj je „demokratizacija muzike, spuštanje barijera“.
Muzičari mogu da profitiraju na svojim nedovršenim numerama radije nego da se takmiče sa većim umetnicima na Spotifaju i drugim servisima, dodao je on u video pozivu uoči događaja.
„Sa ovom hrpom sadržaja generisanog veštačkom inteligencijom, mnogi muzičari su pod stresom… tako da želimo da muzičarima damo etički način da rade sa veštačkom inteligencijom.“
Tek treba da se uverim. Ako popularni DJ može da se kopira i svira na 10 mesta istovremeno, onda će devet drugih ostati bez posla.
Povećana plima podiže sve brodove, kažu, ali ne može svako da priušti čamac.
Do tada, za DJ-eve, sve je u njihovim rukama.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.