Nakon trodnevnog vernisaža, namenjenog stručnoj javnosti, 11. maja 2019. godine svečano je otvoreno 58. Venecijansko bijenale.
Umetnički direktor i kustos centralne izložbe, Ralf Rugof, naslov ovogodišnjeg Bijenala je iskazao tzv. „starom kineskom kletvom“, „Dabogda živeli u zanimljivim vremenima“, koja bi mogla zaličiti i na blagoslov. No, reč je o krivotvorenom podatku – još jednom u nizu alternativnih činjenica „postistinitog“ vremena u kojem se viralni i spinovani narativi multipliciraju i umrežavaju. U kojem su senzacionalističke informacije, namerne greške i manipulativno prisvajanje moći svakodnevica. Iako apostrofirani idiom ne postoji u kineskom jeziku, Kinezi kažu: „Bolje je živeti kao pas u miru nego kao čovek u ratnim vremenima“.
A kako je suština istočnjačke filozofije balans te svaka promena predstavlja njegovo narušavanje, „zanimljiva vremena“ su zapravo uzrok naše teskobe. U tom smislu ova apokrifna kletva sažima prokletstvo nemira. Individualnog, društvenog, arhetipskog. Kulturološkog i ekološkog. Jedno od dela koje propituje navedene probleme, svakako je i performans-opera „Sunce i more“ („Marina“) kojem je, po odluci žirija 58. Bijenala pripao Zlatni lav. Izbegavajući tradicionalan izložbeni format, ovogodišnji laureat u kategoriji nacionalnih paviljona, Paviljon Litvanije, pretvoren je u veštačku peščanu plažu sa „turistima“ koji uživaju u dokolici i „suncu“.
Na prvi pogled posetioci sa galerije posmatraju trome, bezbrižne, gotovo romantične scene iskazane čitljivim jezikom: ljudi se izležavaju na plaži, pevaju arije, čitaju knjige, surfuju po internetu, njihova deca grade kule u pesku, pas laje. Ali ovaj umetnički performans i „opera na plaži“, autorski projekat litvanske rediteljke, dramaturškinje i kompozitorke (Lina Lapelyte, Vaiva Grainyte, Rugile Barzdžiukaite), rezultat je promišljenog koncepta koji se, uz odsustvo eksplicitne didaktike, bavi klimatskim promenama. „Sunce i more“ govori o ljudskoj lenjosti „koja će nas dovesti do kraja sveta“, o tome kako se „savremene krize lako razvijaju, tiho poput pop-pesme“.
Jer „na sceni“ ne reaguje niko dok se jedna žena u pesmi žali da niko ne čisti smeće, mladić tuguje jer na Božić ne pada sneg… „Sunce i more“ je, takođe, i kolaborativan projekat u kojem je moguće učešće publike. Uslov je da se u određenim danima zateknete na Bijenalu (nakon kontinuiranog sedmodnevnog izvođenja, performans će se realizovati samo subotom), prethodno ispunite onlajn prijavu, ponesete kupaći kostim i peškir i prihvatite trosatno učešće u ovom, u estetskom i etičkom smislu, inspirativnom radu koji u sebi sažima iskustva vizuelne umetnosti, teatra i muzike.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.