Nekada su putnici u avionima uživali u pogledu kroz četvrtaste prozore.
Međutim, kako prenosi Dan pozivajajući se na Punkufer.hr, to se promenilo 1953. godine kada su se dogodile dve nesreće u kojima je poginulo 56 osoba. Krivac udesa je kvadratni oblik prozora.
Zbog kvadratnih prozora avioni su se „raspali” u vazduhu.
Četiri ugla takvih prozora nisu mogla da izdrže visoki vazdušni pritisak koji se javlja na velikoj nadmorskoj visini.
Istraživanje koje prenosi Punkufer.hr pokazalo je da je 70 posto povreda u avionima uzrokovano pritiskom u uglovima prozora.
Zato su u avionima uvedeni okrugli prozori, gde je pritisak ravnomerno raspoređen, pa su mnogo jači od kvadratnih prozora.
Tačnije objašnjenje je da su okrugle rupe u tankom okviru aviona pogodnije zbog svoje strukture i manje su podložne oštećenju.
Pukotine pod pritiskom mogu izazvati fenomen koji se naziva „eksplozivna dekompresija“.
Postoji jednostavnije objašnjenje za činjenicu da su prozori na nekim ravnima ovalni: prostorna ograničenja.
Ako okrugli prozor „razvučemo“ u ovalni, površina prozora je prirodno veća, što olakšava posmatranje idiličnih pejzaža – ako, naravno, dobijete mesto pored prozora.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.