Zašto su prozori u avionu okrugli, a ne četvrtasti? 1Foto: Shutterstock/BRS images
Prozori na avionima bili su četvrtasti sve do 1950-ih, ali su ih stručnjaci zamenili okruglim nakon dve tragične nesreće.

 

Nekada su putnici u avionima uživali u pogledu kroz četvrtaste prozore.

Međutim, kako prenosi Dan pozivajajući se na Punkufer.hr, to se promenilo 1953. godine kada su se dogodile dve nesreće u kojima je poginulo 56 osoba. Krivac udesa je kvadratni oblik prozora.

Zbog kvadratnih prozora avioni su se „raspali” u vazduhu.

Četiri ugla takvih prozora nisu mogla da izdrže visoki vazdušni pritisak koji se javlja na velikoj nadmorskoj visini.

Istraživanje koje prenosi Punkufer.hr pokazalo je da je 70 posto povreda u avionima uzrokovano pritiskom u uglovima prozora.

Zato su u avionima uvedeni okrugli prozori, gde je pritisak ravnomerno raspoređen, pa su mnogo jači od kvadratnih prozora.

Tačnije objašnjenje je da su okrugle rupe u tankom okviru aviona pogodnije zbog svoje strukture i manje su podložne oštećenju.

Pukotine pod pritiskom mogu izazvati fenomen koji se naziva „eksplozivna dekompresija“.

Postoji jednostavnije objašnjenje za činjenicu da su prozori na nekim ravnima ovalni: prostorna ograničenja.

Ako okrugli prozor „razvučemo“ u ovalni, površina prozora je prirodno veća, što olakšava posmatranje idiličnih pejzaža – ako, naravno, dobijete mesto pored prozora.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari