Samo što napustite terminale aerodroma „Ataturk“ ulazite u avenije cveća koje će vas uz obalu Mramornog mora pratiti gotovo do središnjih delova grada. Ošišana engleska trava i fontane dolaze tu da overe utisak. Kažete sebi: rešili su da ne čekaju da siđete na Bosfor, hoće odmah da vas očaraju. To, šta drugo, mora da su imale na umu istanbulske komunalne vlasti kad su se poduhvatile da izvedu tu paradu cveća.

Možda ne ni samo one. Vrt je – podsetimo se – u islamskoj kulturi zemaljska slika raja, i ta je formula primenjena ovde nesumnjivo sa tim ciljem da se dočara uzlet jednog društva i jedne države, i da se to došljaku proda kao prva poruka. Ništa strašno. Moraćemo, međutim, malo da vam smanjimo doživljaj. Cveće i vodoskoci omiljeni su, naime, alati strogih režima. Prisećam se nekih dok putujem na moje odredište u najvećem gradu Turske: Taškent je bio jedna ogromna fontana u zemlji koja je suva kao barut. Vode nema za piće, ali prskaju se aleje svud oko vas. Tunis je nešto slično. Ali, i Čaušeskuov Bukurešt, sa onim okrečenim drvoredima, žalosnim vrbama, i jezercima sa labudovima. Rumunski diktator, naravno, ne pripada spomenutoj kulturi koja ima idolatriju vrta, ali upravo on daje dokaza o tome da su tvrdi režimi slični ma koje vere bili, i da su obično u jednom perverznom konkubinatu sa cvećem. Nije mi sve ovo, naravno, slučajno palo na pamet, premda ipak moram biti pravičan prema cveću: ono nije grešno. Ono je, prosto naprosto, lepo, i tu ništa ne može ni Erdogan, sa svojom idejom da nas opčini na prvom koraku. Kraj – lokalno rečeno: mahala – u koji sam stigao i gde ću narednih dana biti, ima ime na glasu: Tarlabaši. Mogao bih vam spomenuti masu njegovih toposa, ali samo je jedan tih dana prošle nedelje imao nekog smisla za mene. Dve-tri poprečne uličice od mog hotela – lokalno opet rečeno: dva-tri sokačeta – stoji spomen-kuća poljskog klasika Adama Mickijeviča, koji je pre vek i po (i nešto) stigao ovamo sa blesavom idejom da sa Turcima napravi legiju i krene da donese slobodu svojoj večito porobljenoj domovini. Nije stigao. Ostavio je kosti ovde u Stambolu. Ali, nešto od tog njegovog dražesnog idealizma stoji danas u vazduhu Tarlabašija dok se on, ovaj kraj, sa svim svojim nejakim resursima, bori da se sačuva pred najezdom novog varvarstva: pred olujnim naletom građevinske mafije. Nije lako biti star u Istanbulu (moraću to negde kasnije objasniti), nije lako, dakle, biti star u gradu – eto paradoksa – u kome je sve osnovano na starini, pa tako nije lako ni starom Tarlabašiju. Ova rečenica mi je citat, ali je tretirajte kao da je moja: strepnja mi je za njega veća od nade. Kad sam ušao u hotel, pogledao televiziju, pogledao novine, kad sam se dakle okrenuo oko sebe, video sam da se te večeri okončava sapunica o Sulejmanu Veličanstvenom, da se i iz moje sobe dade zaključiti da je Hrvatska pokradena u Brazilu, a da Turska – to je bio najjači utisak – još nije skinula crninu koju je stavila prošlog meseca kad su izginule one stotine rudara u rudniku Soma. Civilni sektor, nešto poput onog za naših poplava, sav se daje u prikupljanju pomoći, i garantuje da neće biti prevara. Glumac Haluk Bilginer, iz filma koji je pobedio u Kanu, još nije u stanju da se raduje: u novine, kojima je dao intervju, stavio je slike sa Kroazete na kojima je sa transparentom u rukama, na kojem piše Soma. Soma, međutim, nije samo žalost; ona je i gnev. Ljudi se još uvek pitaju: kako je to moglo da se dogodi, kako je to smelo da se dogodi?

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari